'Van onze jongens geen nieuws': een roadtrip in oorlogstijd

Wat hebben Nonkel Bob, Marc Sleen en Leo Tindemans gemeen?

Alle drie beleefden ze in 1940 een ongelofelijk oorlogsavontuur. Na de Duitse inval van 10 mei kregen zij en zo'n 300.000 jongemannen van 16 tot 35 jaar het bevel om het land te verlaten. Zonder te weten waar naartoe en voor hoelang. De Belgische overheid wilde hen uit de handen van de vijand houden en reservesoldaten van hen maken.

Te voet, op de fiets of met de trein belandden vele jongens in Noord-Frankrijk, opgejaagd door het oprukkende Duitse leger. Ze leerden al snel wat oorlog betekende: bombardementen en eindeloze vluchtelingenstromen. De meesten waren nog nooit zo ver van huis geweest. De helft van de jongens werd vroegtijdig ingehaald door het Duitse leger en kwam niet verder dan de Somme.

De anderen werden in treinen naar het zuiden gezet. Daar ontdekten ze de geneugten van ‘La douce France’, van wijn drinken met de Franse schoonheden tot de heerlijke zomerzon. Op andere dagen deden verveling, honger, ziekte en heimwee hen verlangen naar België, dat ondertussen door de Duitsers werd bezet.

Pas na drie maanden keerden ze huiswaarts. Soldaten werden ze nooit.

Gefascineerd door de roadtrip van deze jongemannen doen Karel Strobbe, Pieter Serrien en Hans Boers 75 jaar later hun reis over. Op hun beurt dwalen ze door België, Noord-Frankrijk en de Franse Midi. Aan de hand van tientallen getuigenissen, dagboeken en archiefmateriaal brengen ze dit vergeten oorlogsavontuur opnieuw tot leven.

Nooit eerder verscheen er in het Nederlandse taalgebied een boek over de dwaaltocht van deze duizenden Belgische jongens, aan hun lot overgelaten, tijdens die eerste zomer van de Tweede Wereldoorlog.

De auteurs zijn drie historici, die elkaar vonden tijdens deze unieke roadtrip. Karel Strobbe is onderzoeksassistent bij het Cegesoma. Pieter Serrien schreef eerder al de succesvolle boeken Tranen over Mortsel (2008), Oorlogsdagen (2013) en Zo was onze oorlog (2014). Hans Boers werkt net als Karel bij het Cegesoma als hoofdredacteur van de wekelijkse publicatie De Oorlogskranten 1914-1918 (www.deoorlogskranten.be).

De auteurs zijn beschikbaar voor interviews, graag een seintje.

Het boek wordt op woensdag 6 mei voorgesteld in De Groene Waterman.

----------------------------------------------------------

ISBN 978902232990 – Van onze jongens geen nieuws – paperback – 357 blz. – Manteau

Alexandra Cousy

WPG Uitgevers