14 jaar onschuldig in een Belgische gevangenis

De gebroeders Gottschalk

De grootste gerechtelijke dwaling van de eeuw! Douglas De Coninck is beschikbaar voor interviews. ISBN 9789022329351 - € 19,99 - 208 blz. - paperback - Een uitgave van Manteau

Waar was u en wat deed u de avond van 3 september 1992?
Toen de vraag hen twee jaar later voor het eerst werd gesteld, hadden Francis en Marco geen idee. Hun verweer voor de volksjury beperkte zich tot een middelvinger, een kreet: 'Wij hebben niks gedaan.' Al 14 jaar zitten de broers onschuldig in de gevangenis. Francis kan sinds 2004 vervroegd vrijkomen en Marco sinds 2006, maar dat willen ze niet. Ze weigeren berouw te tonen voor een moord die zij niet pleegden en die vermoedelijk ook nooit is gepleegd. Hun veroordeling tot 15 en 20 jaar cel was een gevolg van hocus-pocus-justitie, van waarheidsvinding door foltering en hypnose. Het Belgisch rechtssysteem houdt geen rekening met de mogelijkheid van een rechterlijke dwaling. Na dit boek wordt dat bijzonder lastig.

Douglas De Coninck plant het mes vlijmscherp in het onderzoek-Gottschalk. Het is onderzoeksjournalistiek van de puurste soort: helder, gedetailleerd en volledig, adjectieven die haaks staan op de ontoelaatbare onzorgvuldigheden en manipulaties van het strafrechtelijk onderzoek die de auteur openrijt. Walter Van Steenbrugge - Strafpleiter

Douglas De Coninck is journalist bij De Morgen. Hij schreef eerder boeken over rebellerende nonnen, nutteloze bouwwerken, misbruiken met geld voor ontwikkelingshulp, Marc Dutroux en de Aziatische gokmaffia. Als gerechtsjournalist ontwikkelde hij een fascinatie voor de nuances tussen waarheid en gerechtelijke waarheid. Hij woont en werkt in Brussel.

Gert Vermeiren