50 jaar na de historische Summer of Love schetst Rademakers een tragikomisch portret van een generatie

'Moef Ga Ga', de omgekeerde 'Ik Jan Cremer'!

Amsterdam viert een merkwaardig jubileum. Precies een halve eeuw geleden brak er de grote gezagscrisis uit. Vrijgevochten jongeren bedreigden de gevestigde orde. Het was de tijd van sleep-ins op de Dam, protesterende provo’s en de vrije liefde. De hitparade werd beheerst door Scott McKenzie, de Beatles en Boudewijn de Groot. Op de televisie was MoefGaGa van Bob Rooyens te zien, het eerste muziekprogramma voor de moderne jeugd. De zomer van 1967 zou de geschiedenis ingaan als de Summer of Love.

Tegen deze achtergrond beleeft het achttienjarige hoofdpersonage uit de nieuwe roman van Jef Rademakers zijn eigen kleine gezagscrisis. Hij probeert onder het juk van zijn dominante moeder uit te komen door naar het magische Amsterdam te vluchten. Maar die verhuizing naar de grote universiteitsstad wordt een nachtmerrie. Zijn moeder brengt hem onder bij een monsterachtige hospita in een afgelegen nieuwbouwwijk. Op de universiteit wordt gevochten tussen langharige studenten en geschrokken professoren. Democratisering en vernieuwing worden met geweld afgedwongen.

'Ik vertel het eerlijk zoals het was. Het klinkt vast niet romantisch. Misschien was het ook allemaal niet zo verheffend, maar het was een zalige leerschool.'

Rademakers schildert een tragikomisch portret van een jongen, van een generatie, van een land en van een tijdsgeest. Vijftig jaar na die historische zomer maakt Moef Ga Ga elke lezer opnieuw jong. Dit boek is meer dan een roman, het is een tijdsbeeld.

De in Nederland geboren Belg Jef Rademakers (°1949) is neerlandicus en voormalig televisiemaker. In de jaren ’90 stopte hij met zijn productiemaatschappij en verhuisde naar Vlaanderen, waar hij zich toelegde op het schrijven van romans en gedichten en het verzamelen van schilderijen.

-----------------------------------------------------------------

Moef Ga Ga | Jef Rademakers