Afteljaren - Riet Vanloo

Een herkenbaar verhaal over het strenge internaatleven in de jaren 60

1960. Een elfjarig meisje gaat met haar oudere zus op internaat bij de nonnen. Alles is imponerend: het statige gebouw, de Franssprekende zusters, de nachtelijke geluiden van de andere meisjes in de slaapzaal… Afteljaren is een herkenbaar verhaal over groeien in een beperkende omgeving, over de kracht van vriendschap en het verlangen om graag gezien worden. ISBN 9789022329924 – € 22,50 – 264 blz. – Paperback - Uitgeverij Manteau

1960. Een elfjarig meisje gaat met haar oudere zus op internaat bij de nonnen. Alles is imponerend: het statige gebouw, de Franssprekende zusters, de nachtelijke geluiden van de andere meisjes in de slaapzaal. De strenge zusters dwingen de kinderen met ijzeren discipline in een strakke routine. Elke ongehoorzaamheid wordt bedacht met een straf, die thuis verdubbeld wordt. Naarmate de jaren verstrijken, versoepelt het regime met mondjesmaat: de meisjes krijgen een eigen kamer, ruimte voor zelfontwikkeling en het lef om af en toe de grenzen af te tasten. Benieuwd naar de buitenwereld, die steeds meer binnensijpelt.

Riet Vanloo woont al veertig jaar in Turnhout. Na een lange carrière (eerst in het onderwijs, daarna bij verschillende uitgeverijen) ging ze in 2010 met pensioen. Riet schrijft vooral verhalende, realistische boeken in een eenvoudige taal. In 1994 verscheen haar debuut, het (oorlogs) verhaal Tot morgen, over vooroordelen. Jeugdromans, liedboeken en een volwassenenroman volgden. Daarnaast schrijft Riet Vanloo geregeld artikelen voor verschillende tijdschriften.

De auteur noteert met vlotte pen haarscherpe herinneringen aan het katholieke vlaamse internaatsleven in een vervlogen tijd, waarin geluk nog heel gewoon en vooral overzichtelijk en kleinschalig was. Meisjesvriendschappen, hooggespannen verwachtingen, grootse idealen: ze worden vaak gefnuikt door op macht beluste nonnen en een manu militari opvoeding, maar blijken steeds opnieuw onverwoestbaar. Afteljaren is een feest van herkenning, vooral voor de generatie die opgroeide tussen chambrette en refter...

- Diane Broeckhoven

Lies Maes