'Als een rat in de val': het tweede deel van Tore Renbergs inktzwarte en oergeestige Texastrilogie

Het is oktober, de tieners Ben en Rikki hebben schoon genoeg van hun tirannieke vader en psychotische moeder. Het benzinesnuiven biedt geen soelaas meer. Met een vlindermes op zak gaan ze op zoek naar hun oom Rudi en diens beruchte bende van Hillevåg, om hen een aanbod te doen dat ze niet kunnen weigeren.

‘The penmanship, the personification and the abundantly idiomatic dialogue make See You Tomorrow and Attack From All Sides brilliantly realistic prose, not just within Scandinavia, but among the international elite.’ – Zweeds recensent Victor Malm

Als een rat in de val is het zinderende vervolg op het hilarische Tot morgen (2015), de duister-komische mozaïekroman over het leven in de achterbuurten van Stavanger, de rijkste stad ter wereld. Vorig jaar werd Tot morgen nog genomineerd voor de prestigieuze Dublin Literary Awards en in Noorwegen werden er maar liefst 50.000 exemplaren verkocht.

Met Als een rat in de val heeft de Noorse succesauteur Tore Renberg wederom een rauw en dolkomisch boek geschreven, in de sfeer van films als Fargo en Pulp Fiction. Wees gewaarschuwd: het tweede deel van de 'Texas-trilogie' vormt een ernstig risico op leesverslaving.

Over Tot morgen:

'Een meedogenloze rasvertelling, een meesterproef van inktzwarte psychologie met de allures van het beste, donkerste én geestigste werk van Nick Cave.' - Christophe Vekeman

'Een majestueuze pageturner!' - Karl Ove Knausgård

'Tore Renberg is one of this year's most brightly shining stars ... See You Tomorrow is an achievement of technical power. In vital, maximalist prose, the characters' perspectives change in a weaving movement, slowly taking us to an amazing crescendo. The tone feels new, fresh and heartfelt.' – Expressen (Zweden)

Tore Renberg, Noors muzikant en criticus, debuteerde in 1995 als auteur met een kortverhalenbundel. Zijn definitieve doorbraak kwam er in 2003 met De man die van Yngve hield. Het was de eerste succesvolle Noorse roman waarin homoseksualiteit als kernthema naar voren geschoven werd. De eerste drie boeken uit de deels autobiografische serie zijn in Noorwergen verfilmd. In zijn thuisland alleen al verkocht Renberg maar liefst 500.000 boeken. Zijn werk wordt in elf landen uitgegeven.

______________________________________________________
Tore Renberg, Als een rat in de val