Bastogne lezing door Peter Schrijvers op 21 januari bij CegeSoma

In zijn boek Bastogne rekent Peter Schrijvers af met enkele Amerikaanse mythes over het Ardennenoffensief.

Het klassieke Amerikaanse verhaal over de slag om Bastogne luidt als volgt: zwaar belaagde troepen houden er acht dagen stand, tot ze glorieus worden ontzet door de tanks van generaal Patton. Een verhaal als een western, met cowboys, indianen en cavalerie als  deus ex machina.

In zijn boek Bastogne (Those Who Hold Bastogne) rekent historicus Peter Schrijvers (University of New South Wales, Sydney) af met dit indianenverhaal. De slag om Bastogne past niet in het klassieke Amerikaanse westernmotief. De slag duurde in werkelijkheid nog drie weken langer en net in die laatste weken veranderde de aard van de gevechten. Fanatieke Waffen-SS-troepen zorgden voor een veel brutalere strijd. De betrokkenheid van de burgerbevolking was groter dan algemeen aangenomen.

Peter Schrijvers studeerde militaire en diplomatieke geschiedenis aan de Ohio State University in Columbus. Hij is senior professor aan de University of South Wales in Sydney, Australia. Eerder schreef hij maar liefst vijf boeken over WOII.

Wil u het échte verhaal van Bastogne ontdekken? Kom dan op 21 januari naar het CegeSoma.

• Wanneer: woensdag 21 januari, van 14:30u tot 16u.
  • Wat: lezing Peter Schrijvers + vragenronde
  • Waar: conferentiezaal CegeSoma, Luchtvaartsquare 29, 1070 Brussel
  • Voertaal: Engels

Schrijf ten laatste in op maandag 19 januari via 02/5569211 of [email protected]

Bastogne - Peter Schrijvers - ISBN 9789022330005 - € 24,99 - 352 blz. - Een uitgave van Manteau

De slag om Bastogne in de Ardennen tijdens de winter van 1944-1945 was een van de bloedigste veldslagen in de Tweede Wereldoorlog. Peter Schrijvers brengt het verhaal van de wanhopige gevechten, bloedstollend en in detail, met een scherp oog voor de schrijnende lotgevallen van jonge Amerikaanse en Duitse soldaten en radeloze Belgische burgers.

Het Ardennenoffensief was een laatste wanhoopspoging van Hitler. Maar de omsingelde Amerikanen in Bastogne weigerden zich over te geven. Een maand lang vocht ongeveer een kwart miljoen soldaten om het kleine Belgische stadje. Hitlers Ardennenoffensief faalde.

Uitstekend verhaal over de slag om Bastogne, grondig onderzocht en goed geschreven. - Antony Beevor, auteur van internationale bestsellers over WOII

De pers over de boeken van Peter Schrijvers:

Een meeslepend en belangrijk boek. – American Historical Review

Een indrukwekkende prestatie. – Frankfurter Allgemeine Zeitung