Beetgenomen - Hilde Geens verschijnt op 7 oktober

Zestien manieren om de Bende van Nijvel nooit te vinden

Onderzoeksjournaliste Hilde Geens deed wat zelden iemand doet: ze las de gerechtelijke dossiers over de Bende van Nijvel en ondekte dat ze werd beetgenomen.

17 raids tussen 1982 en 1985, 28 doden, ruim 40 gewonden, amper 175.000 euro buit en niemand veroordeeld. De Bende van Nijvel is het grootste onopgeloste gerechtelijke dossier van België. Hilde Geens (Knack, De Zwijger, HUMO, MaoMagazine) deed wat zelden iemand doet: ze las de gerechtelijke dossiers over de Bende van Nijvel en ontdekte dat ze werd beetgenomen.

Zestien handige tips om de Bende van Nijvel nooit te vinden:

1 Zet oogkleppen op.

2 Controleer niets.

3 Ga op spokenjacht.

4 Houd tips en tipgevers voor jezelf.

5 Sol met bewijsstukken.

6 Huur kwakzalvers in.

7 Houd de dossiers gescheiden.

8 Gooi alles op een hoop.

9 Vertrouw niemand, vooral je collega’s niet.

10 Vind jezelf slimmer dan de anderen.

11 Denk alsjeblieft niet dat je iets van iemand kunt leren.

12 Haal het onderzoek weg waar het vooruitgaat.

13 Laat je niet verleiden tot teamwork.

14 Laat de details over aan de sukkels.

15 Maak nooit af wat je begonnen bent.

16 Begin weer bij 1.

Lies Maes

WPG Uitgevers België is een prominente onafhankelijke uitgeversgroep, actief in Nederland en Vlaanderen, gericht op het uitgeven van literaire kwaliteitsproducten met culturele en sociale relevantie. De uitgeefactiviteiten van WPG Uitgevers richten zich op de markten van: Educatie, Boeken en Tijdschriften. Ook internet en multimediale uitgaven hebben in alle markten hun positie verworven. , WPG uitgevers België