Brenda Froyen pleit voor een meer humane psychiatrie in 'Uitgedokterd'

Van dwang naar veerkracht in de geestelijke gezondheidszorg

Na de geboorte van haar derde zoontje kreeg Brenda Froyen een kraambedpsychose. Er volgden drie opnames, waarvan twee gedwongen, met isoleercellen, fixatie, dwangmedicatie. Hierover schreef ze Kortsluiting in mijn hoofd, waarvan maar liefst 5000 exemplaren werden verkocht. Na die traumatiserende ervaringen wilde ze aanvankelijk niets meer met de psychiatrie te maken hebben. Maar er bleek nog zoveel uit te dokteren in de geestelijke gezondheidszorg.

Daarom schreef Brenda Froyen Uitgedokterd. Ze praat met lotgenoten, ervaringsdeskundigen en hulpverleners over thema’s als ‘stigma’, ‘medicatie’, ‘dwang’ en ‘de vermaatschappelijking van de zorg’. Brenda ontwerpt ook haar eigen ‘froyaanse’ plan voor een humanere psychiatrie en legt dat voor aan vooraanstaande psychiaters en psychologen als Dirk De Wachter, Paul Verhaeghe, Jim van Os en vele anderen. Het resultaat is een praktisch en veelstemmig boek over de psychiatrie van morgen. Een boek dat toont hoe we van dwang naar veerkracht kunnen gaan.

Op woensdag 12 oktober, in de Week van de Geestelijke Gezondheid, organiseert Te Gek!? i.s.m. Uitgeverij Manteau, Lannoo en Vrijdag een debatavond over veerkracht in Muntpunt (Brussel). Brenda Froyen, Dirk De Wachter, Geerdt Magiels, Christophe Vekeman en Sven unik-id gaan vanuit hun verschillende achtergrond en ervaring het debat aan over de psychiatrie van morgen. Meer info en inschrijven: https://www.facebook.com/events/575200766023497/.

‘En dus ben ik op zoek gegaan naar wat er voor mij persoonlijk beter was geweest. Wat had me wel kunnen wel helpen en misschien dus ook anderen? Wat moet er veranderen aan de geestelijke gezondheidszorg, waar velen zo weinig over weten, waar hoge muren geheimen herbergen van lang vervlogen tijden. Ik ben de afgelopen maanden op pad gegaan om hulpverleners, psychiaters, psychologen, patiënten en familieleden van patiënten te interviewen, stuk voor stuk gedreven mensen, misschien zelfs idealisten.' – Brenda Froyen

‘Brenda schrijft scherpzinnig en met humor, kritisch en constructief, creatief en gedreven. Uitgedokterd is verplichte lectuur voor iedereen die van dichtbij of van ver met de geestelijke gezondheidszorg te maken heeft’ – Dirk De Wachter

‘Dit briljante boek laat de weg zien: het is de gebruiker die de geestelijke gezondheidszorg opnieuw uitvindt’ – Jim Van Os

Brenda Froyen studeerde Germaanse talen en is lector Nederlands in een lerarenopleiding. In 2014 verscheen haar eerste boek, Kortsluiting in mijn hoofd, over haar kraambedpsychose. Ze is woordvoerder voor de patiëntenvereniging UilenSpiegel, geeft lezingen over haar ervaringen en ze gidst in het Museum Dr. Guislain in Gent.

-----------------------------------------------------------------

Uitgedokterd | Brenda Froyen