'Cécile': de nieuwe roman van Ish Ait Hamou

De literaire revelatie van 2014 stelt zijn opvolger voor

Ish Ait Hamou, we kennen hem allemaal als het aimabele jurylid uit So You Think You Can Dance én als de succesvolle debutant van Hard hart. Zijn eerste boek werd in heel Vlaanderen met lovende kritiek onthaald en ging na een maand al in derde druk. In mei stelt de literaire revelatie van 2014 zijn nieuwe roman voor: Cécile.

Cécile belooft meer dan een waardige opvolger te zijn, dat kondigt Ish ook op een mooie manier aan. Al een week lang kunnen de lezers zijn reis naar Marokko volgen in de vorm van een fotodagboek op Instagram en Facebook. Ish keerde met deze reis terug naar zijn roots en haalde er de inspiratie voor zijn nieuwe roman. Door foto's, dagboekfragmenten en anekdotes te delen, plaatst de schrijver zich zo mogelijk nog dichter bij zijn publiek.

En er is meer. Sinds enkele dagen kunnen de lezers Cécile in pre-order bestellen en zich registreren voor een wedstrijd. Uit alle pre-orders worden 25 winnaars geselecteerd. Zij ontvangen het boek van Ish persoonlijk, nog voor het in de winkel ligt. De wedstrijd loopt nog tot en met 3 mei.

Cécile

Djibril is elf en droomt van de wereld buiten zijn kleine dorp in het diepe zuiden van Marokko. Door zijn nieuwsgierigheid en zijn kinderlijk enthousiasme krijgt zijn leven een onverwachte wending. Niet alleen zijn eigen leven wordt door deze schokkende gebeurtenis overhoop gehaald, ze heeft ook een invloed op het leven van zijn familie en van een aantal mensen die hij nooit eerder heeft ontmoet.

Het enige wat Djibril nog verbindt met zijn zonovergoten geboorteplaats zijn de kleren die hij droeg en een verhakkelde foto die toebehoorde aan zijn oudere broer Kareem. Een onduidelijke krabbel op die foto leidt hem naar een adres in Parijs, waar hij kennismaakt met de jonge vrouw Cécile. De Française intrigeert hem, maar ze is nauwer vervlochten met zijn leven dan hij kan vermoeden.

Hoe meer hij Cécile bezoekt, hoe meer Djibril verwikkeld raakt in haar duistere kwellingen. De kans wordt steeds kleiner dat hij zijn thuis en familie ooit nog terugziet.

Hamou serveert een ingenieuze plot, een soepele maar niet alledaagse schrijfstijl en psychologisch interessante personages die nooit saai of voorspelbaar worden. - Standaard der Letteren

'Hard hart' is een verdienstelijk debuut. Het leest vlot weg, houdt de lezer vast tot aan het eind en verrast zelfs met de ontknoping. - Cobra.be over Hard hart

Ish Aït Hamou (1987), bij het grote publiek vooral bekend als choreograaf en jurylid van So You Think You Can Dance, schrijft van jongs af verhalen. Zijn liefde voor dans en choreografie gaat hand in hand met die voor woorden. In 2014 debuteerde hij met het boek Hard hart, waarvan ondertussen 10.000 exemplaren werden verkocht.

ISBN 9789022330494 | Cécile | 320 blz. | €19,99 | Paperback | Manteau