Chef Sofie Dumont inspireert ouders om samen met hun kind spelenderwijs gezonde keuzes te maken: samen koken zorgt voor lekkerbekken!

Het debat over gezonde voeding voor kinderen blijft brandend actueel. Op 11 oktober berichtten De Morgen en De Volkskrant over de manier waarop de frisdrankindustrie lobbyt tegen elke wetgeving die een gezonde levensstijl bevordert. Op 9 oktober schreef Het Nieuwsblad dat wereldwijd het leven van kinderen wordt bedreigd door junkfood: de World Obesity Federation maakte bekend dat meer dan 3,5 miljoen kinderen in de wereld diabetes type-2 hebben, iets wat vroeger haast nooit bij kinderen voorkwam, en dat meer dan 13,5 miljoen kinderen een verzwakte tolerantie voor glucose vertonen, een voorbode voor het krijgen van diabetes. Uit onderzoek van de UGent blijkt dat één op drie van de Vlaamse lageschoolkinderen op dieet wil.

Hallucinante cijfers. Anderzijds is het minder en minder evident om door het bos van de voedselhypes nog de bomen te blijven zien: hoe maak je als ouder gezonde voedingskeuzes voor je kind? Hoe leer je je kind gezonde gewoonten aan waar het eten betreft? En, de hamvraag, wat is er nu eigenlijk überhaupt nog gezond?!

"Alles wat met voeding te maken heeft, is een complex verhaal. Zelfs wetenschappelijke studies spreken elkaar vaak tegen. Wat mag je nu wel eten? Wat eet je beter niet? Zelfs voor een chef is het moeilijk om door het bos de bomen te blijven zien, en dan heb ik het niet over de recepten, maar over de juiste keuzes maken." - Sofie Dumont in het voorwoord van Op groei 3.

Sofie Dumont, chef én mama, ervoer tijdens haar zwangerschap van Grace dat aanstaande mama's en papa's worden getorpedeerd met informatie, maar dat het heel moeilijk is om het kaf van het koren te scheiden door de kwantiteit van de lectuur over gezonde voeding voor mama's en hun kinderen. Sofie bundelde haar vragen en ging spreken met experts en voedingsdeskundigen, omdat ze wilde weten welke impact voeding heeft op haar en haar gezin. Het inspireerde haar tot het maken van de Op de groei-reeks, een serie boeken onderbouwd door haar eigen kennis en kunde als chef, aangevuld met haar eigen ervaringen als jonge mama.

Het eerste boek, Op de groei 1: Lekker eten begint in de buik, dat in het voorjaar 2016 werd bekroond met een Gourmand World Cookbook Award, een reeks prijzen die wordt uitgereikt aan de beste kookboeken ter wereld en wordt vergeleken met wat de Oscars betekenen voor de filmindustrie. Op de groei 1 staat vol inspirerende gerechten voor tijdens de zwangerschap en de eerste negen maanden van de pasgeboren baby. In Op de groei 2: Samen eten is lekker en leuk geeft Sofie Dumont tal van tips en ideeën voor aangename eetmomenten met opgroeiende peuters. Het derde deel dat nu verschijnt gaat nog dieper in op het maken van gezonde keuzes en beklemtoont het 'samen'-aspect: samen koken zorgt voor lekkerbekken. Door Grace als kleuter al mee te betrekken in de keuken, maakt ze van jongs af aan en spelenderwijs kennis met verschillende ingrediënten en uiteenlopende smaken, wat zorgt voor een soort vertrouwdheid met gezonde, gevariëerde voeding wanneer ze opgroeit tot een volwassen vrouw.

Ik hoor wel vaker dat mensen kiezen voor kant-en-klare maaltijden om daarna meer quality time met hun kroost te hebben. Ik laat die quality time met Grace beginnen door samen met haar te koken. Samen koken is lekker en leuk. Onderdruk de neiging om je kind de keuken uit te sturen omdat het dan sneller vooruitgaat. Als je kinderen samen met jou in de keuken staan, leren ze zeer snel de verschillende groenten, fruitsoorten, vlees, vis en zaden kennen. Dat samen koken kan al van op zeer jonge leeftijd. Bij ieder recept in dit boek geef ik aan waarmee (jonge) kinderen kunnen helpen.

Zelf vers koken met zo min mogelijk bewerkte ingrediënten is de beste manier om je kinderen een gezonde start in het leven te geven. Sofie ondervindt met een dochter van bijna vier aan den lijve wat kinderen het liefst en het minst graag eten of in hun brooddoos vinden. Door samen verse en duurzame ingrediënten te kopen, leer je je kinderen spelenderwijs om gezonde keuzes te maken. En als ze daarna samen met jou koken, zullen ze ook meer proeven (en eten). Pure, plezante qualitytime, dus.

Je kinderen vers en gevarieerd laten eten vind ik ontzettend belangrijk. Als mama-chef wil ik graag het goede voorbeeld geven. Sinds de geboorte van Grace gebruik ik nog meer groenten en fruit in de keuken. Ik varieer met verschillende granen en zaden en probeer suiker zo veel mogelijk te vermijden.

Op de groei 3 verzamelt lekkere, voedzame en gevarieerde gerechten die je samen met je kinderen in een mum van tijd op tafel tovert. Samen koken zorgt voor lekkerbekken!

"In mijn derde Op de groei-boek heb ik recepten verzameld voor lekkere, voedzame, gevarieerde en makkelijke gerechten, die je in een mum van tijd op tafel tovert. Ideaal voor wie niet elke dag inspiratie heeft of al te lang in de keuken wil staan maar toch evenwichtige maaltijden wil bereiden. Als ouder is het belangrijk om je kind veel groenten en fruit te laten eten. Ze verplicht een bord laten leeg eten heeft geen zin, maar telkens opnieuw laten proeven is een must. En wie weet lusten ze het na de tiende keer wel!"

Op de groei 3: Samen koken zorgt voor lekkerbekken
Manteau
208 blz. / € 22.50

-----------------------------------------------------------------------------------