'De blauwe gids': een unieke inkijk in de onbekende wereld van de adel

Persconferentie op 15 oktober in het kasteel van Westerlo bij Prins Simon de Merode

Luc Haekens schrijft met De blauwe gids een opvallend debuut bij het gelijknamige programma op VIER.

Alles over de adel. Die intrigerende, mystieke en flamboyante wereld vol edelmannen, kastelen en prinsessenjurken. Als een soort parallel universum bevinden ze zich onder ons, maar toch blijft het voor de meesten van ons een ongrijpbare werkelijkheid. Luc Haekens trekt zijn stoute schoenen en nette pak aan en neemt je in De blauwe gids mee op zijn reis langs adellijke poorten en deuren. Zijn blauwe vrienden vertellen hem over hun voorouders, hun opvoeding, hun kasteel en hun werk, maar nemen Luc ook in vertrouwen over vooroordelen, de zware druk op hun schouders en hun vele kopzorgen.

Dankzij zijn aangeboren nieuwsgierigheid en charmante eigenzinnigheid verzamelde hij een schat aan informatie waar menig 'exclusief interview' een puntje aan kan zuigen.

Op donderdag 15 oktober om 10u30 worden het boek en de televisiereeks samen voorgesteld in het kasteel van Westerlo, waar we te gast zijn bij Prins Simon de Merode. Gelieve de uitnodiging in de bijlage te vinden.

Het boek De blauwe gids ligt vanaf 16 oktober in de winkel, het programma is vanaf 29 oktober 8 weken lang te zien op VIER.

Luc Haekens (1968) begon zijn carrière als radiodocumentairemaker bij de VRT. Hij ging van radio naar tv en werkte mee aan programma’s als Panorama en NV De Wereld. In 1997 maakte hij de overstap naar Woestijnvis, waar hij zijn tanden zette in onder andere Man bijt hond. Sinds 2013 is hij een vast gezicht in het satirische nieuwsprogramma De Ideale Wereld op VIER.

-----------------------------------------------------------

De blauwe gids | Luc Haekens