'De Brulaap', een prozapoëtisch debuut over een gouden destijds en de eenzaamheid van een verdriet

‘Mijn gedachten zijn de eilanden waartussen ik zit, de eilanden waartussen ik zit zijn mijn gedachten. Bij het wakker worden, een moment tussen het onderbewustzijn en het bewustzijn, in die seconden waarin dromen geen dromen meer zijn, maar ook nog geen gedachten: zijn gezicht, niet lachend, niet huilend, niet lief of kwaad. Een gezicht waartegen onmogelijk op te boksen valt.’ - Uit De Brulaap

De vriendschap tussen de Brulaap en het luipaard wordt brutaal onderbroken. Eén leven houdt op te bestaan, een ander gaat verder.

De tekst is een relaas van de tijd onder kameraden die aan deze gebeurtenis voorafging, maar vooral van hoe het leven verder gaat nadat het gestopt is. De verteller onderzoekt in De Brulaap hoe doden verder leven en het sterven dat overleven vaak impliceert.

De poëtische zinnen bezweren een lot dat enkel door de literatuur geplaatst kan worden. Een desolate reconstructie van een gouden ‘destijds’; een dwingend samenpuzzelen van herinneringen aan een tijdperk waarna alleen nog diepe existentiële eenzaamheid tastbaar is.

‘Christophe Bell staat voor intens schrijverschap. Bij momenten herinnert hij aan de jonge Jeroen Brouwers, maar veel vaker nog is zijn geluid nieuw en eigentijds.’ — Karel Dierickx, uitgever

Zelden liet een auteur een scherpere landkaart achter van de door de lezer te bewandelen weg. Zelden was die tegelijk raadselachtiger.

De Brulaap is een reconstructie van een verleden dat het hoofdpersonage bij elkaar sprokkelt aan de hand van herinneringen. Er is een voor en een na dat van elkaar wordt gescheiden door een gebeurtenis die het leven van het hoofdpersonage aan diggelen slaat. Hij gaat obsessief aan de slag met zijn herinneringen, maar betrapt zichzelf erop dat hij de chronologie en het gevoel van de gebeurtenissen niet meer helder krijgt. Hij loopt als het ware als een vreemde rond in zijn eigen hoofd. [...] De Brulaap gaat over de eenzaamheid, het particuliere van het verdriet, de onmogelijkheid van het delen van de essentie van een gevoel en het isolement dat dit de mens oplevert. - Christophe Bell over De Brulaap

Christophe Bell (1989) woont en werkt in Antwerpen. Hij studeerde sociologie, politieke wetenschappen en journalistiek. Hij is deeltijds barman, deeltijds journalist. De Brulaap is zijn debuut.

----------------------------------------------------------------

De brulaap | Christophe Bell