De Geschreven Oorlog: expo wegens succes verlengd tot 26 maart 2017

Ontdek de unieke tentoonstelling in het In Flanders Fields Museum én in de gelijknamige anthologie

Op vrijdag 16 september werd de fonkelnieuwe anthologie De Geschreven Oorlog van het In Flanders Fields Museum in Ieper boven de doopvont gehouden. Zoals Erwin Mortier het in zijn inleiding op dit indrukwekkende boek voorspeld had, was dit waarlijk ‘een gebeurtenis’. De daarop volgende dagen regende het sterren en jubelrecensies. Peter Vandermeersch noemde het in NRC Handelsblad ‘een magistraal boekwerk’. Dirk Leyman formuleerde het als volgt in De Morgen: ‘Monumentaal en indrukwekkend zijn woorden waar je als recensent zuinig mee moet zijn. Hier zijn ze zonder meer passend.’ En Peter Jacobs van De Standaard was onder de indruk van de ‘spannende, aandoenlijke, pakkende, onthutsende en eerlijke [verzameling] teksten’.

Op diezelfde dag vond ook de vernissage plaats van de gelijknamige tijdelijke tentoonstelling in het In Flanders Fields Museum. Oorspronkelijk zou deze expositie lopen tot eind 2016 – maar wegens het oorverdovende succes wordt ‘De Geschreven Oorlog’ met drie maanden verlengd tot 26 maart 2017.

'De tentoonstelling nodigt mensen uit om rustig plaats te nemen, te lezen en te luisteren. Dat was een gok maar wordt bijzonder gewaardeerd.' – museumcoördinator Piet Chielens

Ondertussen blijft het storm lopen voor de anthologie in de boekhandel. De eerste druk op 5000 exemplaren is zo goed als volledig de deur uit, een onverhoopt én onverwacht resultaat na nog geen twee maanden verkoop. En dat, nog voor de ultieme herdenkingsdag van 11 november. Deze start bewijst dat De Geschreven Oorlog de komende jaren zal uitgroeien tot een onbetwiste klassieker in de oorlogsliteratuur.

-----------------------------------------------------

De Geschreven Oorlog | In Flanders Fields Museum