'De mijne is de beste: Hét stoofvleesboek' – het ultieme eerbetoon aan dé Belgische wereldklassieker

Kom op zondag 16 oktober naar de stoofvleesdag in de Monk

Stoofvlees is heerlijk. Stoofvlees is wat ons verbindt. Stoofvlees is zonder twijfel een van dé Belgische klassiekers. To stew or not to stew, that’s the question. In elke frituur vind je stoofvlees en bij een familiefeest staat het steevast op het menu. Van de Gentse stoverij van Louis Paul Boon tot de Nationale Stoofvlees-frietdag van Jeroen Meus, dat stoofvlees een Belgische klassieker is mogen we gerust zeggen.

‘Dat was in Vlaamse volksbuurten het eten voor de maandagnoen: stoverij met frieten. Want in de zondagavond was er teveel bier gezopen en op maandagnoen moest dan stevige kost op tafel komen.’ – Louis Paul Boon

Op het eerste gezicht lijkt stoofvlees een simpel gerecht, maar over de ingrediënten en de bereiding worden van oudsher heel wat boompjes opgezet. Met rundvlees en mosterd… maar zonder bier? Met rundvlees, mosterd, bruin bier… en varkensniertjes? Het eindresultaat verraadt de hand van de meester.

In De mijne is de beste – Hét stoofvleesboek verzamelen Filip Jans, Carl Surmont en Luc De Raedemaeker meer dan twintig dirty little secrets over stoofvlees. Van oerklassiek en oer-Vlaams tot postmodernistisch en exotisch.

'Over de bereiding van stoofvlees wordt soms eindeloos gediscussieerd. Iedereen heeft zijn eigen recept en beweert dat de zijne de beste is. Sommigen zweren bij het recept van hun grootmoeder, terwijl anderen een persoonlijke twist aan een bestaand recept geven en blijven experimenteren. Hoe dan ook, met stoofvlees kun je eindeloos variëren. Alleen al met het vlees bijvoorbeeld. Traditioneel wordt stoofvlees gemaakt met rundsvlees, maar sommigen verkiezen varkensvlees of paardenvlees of gaan zelfs voor een vegetarische versie.'

Het stoofvleesboek bevat naast de recepten ook de verhalen van de makers. Waarom moet de speculaas uit Hasselt komen? Waarom is het lekkerder om drie verschillende bieren te gebruiken? En hoe zijn de jonggidsen uit Tilleghem op hun succesrecept voor de scouts gekomen? Allemaal delen ze hun keukengeheimen over hun perfecte stoofvlees. Inclusief de lekkerste eetadresjes om van stoofvlees te genieten!

Ter lancering van het stoofvleesboek verandert de Brusselse Monk op zondag 16 oktober voor één dag in een heus stoofvleesrestaurant. Voor 25 euro krijg je het boek én een portie stoofvlees. Op het menu staat één van de gerechten uit het nieuwe boek. Daarnaast krijgt het typisch Brusselse ‘spaghetti-stoofvlees’ een maand lang een vast plaatsje op de kaart. Komt dat proeven!

Het vorige boek in de reeks, De mijne is de beste – Hét spaghetti bolognese-boek, werd genomineerd voor Het Gouden Kookboek 2015 én de Gourmand World Cookbook Awards 2015.

Filip Jans runt het Brusselse café Monk, Carl Surmont is salesmanager bij groothandel Claessens. Luc De Raedemaeker is biersommelier en hoofdredacteur van Bier Grand Cru.

-----------------------------------------------------------------

De mijne is de beste: Hét stoofvleesboek | Filip Jans, Carl Surmont & Luc De Raedemaeker
ISBN 9789022333044 |  blz. 192 | € 24,99 | Hardcover
Verschijnt op 16 oktober