'De oxymorontheorie'

De allereerste roman van Pieter Aspe

Vandaag verschijnt de allereerste roman van Pieter Aspe. U leest het goed – ‘allereerste’ en ‘roman’. In De oxymorontheorie neemt Pieter Aspe voor even afstand van inspecteur Van In en keert hij terug naar het allereerste manuscript dat hij ooit schreef, voor hij de tour van Vlaanderens grootste thrillerschrijver op ging.

De uitgever, Karel Dierickx, over De oxymorontheorie:

• De oxymorontheorie is een verschrikkelijk visionair boek. Geschreven in 1991 en dan al een bedrijf opvoeren dat verdacht veel gelijkenissen vertoont met de Google’s en Facebook’s van deze wereld – il faut le faire.

• De aanleiding voor dit boek was een weddenschap. In november 1990 wedde Pieter Aspe met een vriend dat hij binnen het jaar een boek zou schrijven. In november 1991 was De oxymorontheorie een feit. De inzet van de weddenschap was een bak Duvel.

• Er bestaat maar één tekst van dit manuscript – en het is dan nog niet de originele. De oertekst werd getikt op een klassieke Remington. Daarna heeft Pieter Aspe de tekst laten kopiëren en inbinden. Het originele typoscript is hij door de jaren heen kwijtgeraakt.

• Pieter Aspe heeft het manuscript nooit aangeboden bij een uitgever. “Dat was de bedoeling niet. De bedoeling was een bak Duvel.”

• Naast verschrikkelijk visionair is De oxymorontheorie ook een modern Faustverhaal.

• De oxymorontheorie is géén Van In-verhaal.

• Een oxymoron is een literaire stijlfiguur, waarbij tegengestelde begrippen naast mekaar geplaatst worden en betekent letterlijk ‘scherpzinnige onzin’.

• De centrale vraag in dit boek is de volgende: Is er leven na de dood? En, daarbij komend, kunnen we er dan bij leven al iets van opvangen. Ziedaar ook meteen de oxymoron.

ISBN 9789022331682 | De oxymorontheorie | 320 blz. | €21,99 | Paperback | Manteau