Vier Manteau-titels op de shortlist van de Gourmand World Cookbook Awards

'Op de groei 1', 'food2run', 'Bapas' en 'De mijne is de beste' in the running voor Beste Kookboek ter Wereld

Op 29 mei worden in Yantai, China, de Gourmand World Cookbook Awards uitgereikt. In 1995 werd de wedstrijd voor het eerst georganiseerd door Edouard Cointreau en 21 jaar later komen er inzendingen uit maar liefst 209 landen. Op de shortlist is dat aantal meteen gehalveerd en het mag gezegd: ons land staat z'n mannetje. Dat er tussen de 17 Belgische finalisten 4 titels uit de Manteau-stal staan genoteerd, dat kunnen we niet voor onszelf houden.

1. In de categorie 'TV Europe' is België genomineerd met Op de groei 1. Lekker eten begint in de buik, het eerste deel in de populaire reeks voor toekomstige/kersverse mama’s door Sofie Dumont.

Onderbouwd door haar expertise als chef-kok en gedreven door de bezorgdheid van een mama in spe, verzamelde Sofie Dumont allerlei recepten en voedingstips voor een gezonde levensstijl tijdens en na de zwangerschap, voor mama en kleine spruit.

9789022331835 | € 22.50 | 208 blz.

2. Dat een echte klassieker blijft inspireren bewijst de nominatie in de categorie 'Single Subject' voor De mijne is de beste. Hét spaghetti bologneseboek, samengesteld door Filip Jans, Jurgen & Sven Campens.

De drie auteurs runnen samen het Brusselse Café Monk, wereldberoemd om zijn spaghetti. In hun bologneseboek gaan ze op zoek naar bijzondere spaghetti bolognese-verhalen, ontfutselen geheime recepten en geven hun lekkerste adresjes prijs.

9789022330944 | 24.99 | 192 blz.

3. food2run, het sportieve kookboek van Renata Rehor, haalt de finale in de categorie 'Health and nutrition'.

Van advies over optimale voeding voor lopers, info over de keuken van de wereldtop, langs wetenschappelijke studies, naar een eenvoudige manier om elke dag, inclusief de wedstrijdweken, gezond te eten. De lekkere gerechten in food2run, met energierijke maaltijden en energiesnacks voor de wedstrijd, herstelsnacks en herstelmaaltijden achteraf, en verwenhapjes voor speciale momenten, voldoen allemaal aan wat je als loper nodig hebt.

9789022331521 | 24.99 | 208 blz.

4. In de categorie 'Pairing food en wine' sleept nu ook het biertapasboek Bapas een meer dan verdiende nominatie in de wacht.

Auteur Karl Van Malderen is een voorloper in wat men in het jargon bierpairing noemt. Alles begint bij een analyse van de smaak, het aroma en de textuur van een bier en vervolgens worden via associatie en contrast bijpassende ingrediënten gezocht. Het resultaat is telkens een unieke smaaksensatie. De oog-en tongstrelende foto's maken het Bapas-plaatje compleet. Eet, drink en geniet!

9789022331033 | 24.99 | 192 blz.

Alexandra Cousy