Duchovny slaat homerun met 'Bucky F*cking Dent'

Een tragikomische roman over de loser in ieder van ons

David Duchovny, beter bekend als Hank Moody uit Californication of special agent Mulder uit The X-Files, is een man van vele talenten. Met zijn eerste boek, de parabel De waarheid is een koe, ontpopte hij zich als een literaire sensatie. Bucky F*cking Dent is zijn eerste volwassen roman.

Net zoals het wonderbaarlijke moment in oktober 1978, wanneer de bescheiden Bucky Dent zich een weg boort in de baseballgeschiedenis met zijn onverwachte homerun, toont deze tragikomische roman dat het leven de losers toebehoort. Een uitzonderlijke roman die je laat huilen: uit pure hilariteit of diepe malaise.

Ted Fullilove, alias Mr Peanut, is een buitenbeentje. Hij deelt een appartement met Goldfarb, zijn geliefde vis op batterijen en slaapt in een bed bezaaid met gele notitievellen waarop hij de nieuwe grote Amerikaanse roman hoopt neer te pennen. Hij brengt de dagen van malaise van president Carter door in het Yankee Stadium, waar hij zijn proza polijst en leurt met pinda’s om de huur te betalen.

Wanneer Ted verneemt dat zijn vader Marty stervende is, gaat hij weer in het ouderlijk huis wonen. De ooit zo intimiderende man, die er in zijn jeugd nooit voor hem was, doet er alles aan om de verloren tijd met zijn zoon in te halen, maar zijn toestand verslechtert dramatisch telkens wanneer de Red Sox verliezen. Met de hulp van enkele oude knarren uit de buurt en de aantrekkelijke Mariana, Marty’s stervensbegeleidster, zet Ted de overwinning van de Red Sox in scène. De uitgelezen kans om de vloek van Babe Ruth te keren en victorie te kraaien op de World Series? Daar zijn we nog niet zo zeker van...

'Een gevoelige, snedige liefdesverklaring aan het baseball, het vaderschap en de vergankelijkheid van het bestaan' – Kirkus Reviews

'In navolging van Bucky Dent, slaat Duchovny met deze roman een onverwachte homerun' – NY Times

'Hilarisch en zeer ontroerend… Net zo min een baseball verhaal als Field of Dreams, maar een aangrijpende roman die een lach en een traan in de hand werken' – Don Oldenburg, USA Today

'Duchovny heeft zichzelf overtroffen en een fantastische mix afgeleverd van een eigenzinnige en emotionele schrijfstijl' – The Associated Press

'Duchovny vindt humor en poëzie in de hopeloze gevallen van het leven' – Entertainment Weekly

David Duchovny is een gewaardeerd acteur, scenarist, regisseur en auteur. Zijn parabel De waarheid is een koe was Fenomeen van de Week in De Standaard der Letteren en haalde maar liefst 3000 verkochte exemplaren. Met Bucky F*cking Dent bewijst Duchovny nogmaals dat hij de titel van 'literaire sensatie' meer dan waard is.

-----------------------------------------------------------------

Bucky F*cking Dent | David Duchovny