'East Side Never Dies': Het hooliganisme door de ogen van een hooligan

De Brugse harde kern, het verhaal

‘Ik ben Thierry Dodici, schrijver van dit boek. Dodici is twaalf in het Italiaans. Twaalf, zoals de twaalf hoofdstukken in dit boek. En twaalf, zoals de twaalfde man, die symbool staat voor de supporter. Over de supporters gaat dit boek.’​

Thierry Dodici is Gentenaar, Clubsupporter en hooligan. Hij was er als puber bij toen de East Side vorm kreeg, en jarenlang noteerde hij alles wat hij meemaakte: elke slag en elke georganiseerde rel. Geen enkel feit, mooi of lelijk, gaat hij uit de weg. Opkomst, val en wederopstanding van het hooliganisme zien we voorbijkomen, waarbij zowel bondgenoten als tegenstanders aan het woord zijn.

Het boek telt 12 hoofdstukken: 11 hoofdstukken waarin Dodici vertelt over de geschiedenis van de East-Side, het ontstaan ervan eind jaren 70, de gebeurtenissen en incidenten van de jaren '80 en '90, tot vandaag. Hoofdstuk 12 is gewijd aan de de 12e man, de supporter: wat is dat nu precies, supporter zijn van Club Brugge? Het Club-gevoel dat boven alles primeert.
Van het ontstaan tot nu: nooit eerder vertelde verhalen, nooit eerder getoonde foto’s.  Een inkijk in wat het is om te leven en te sterven voor Club Brugge, de niet aflatende strijd tegen rivaliserende groepen, de kameraadschap, de onderlinge samenwerkingen, de hang naar extreme situaties.
East Side Never Dies is een verhaal van keihard voetbalgeweld, van rellen, verbondenheid, echte kameraadschap en onvoorwaardelijke liefde voor Club Brugge. Het is een soms schokkende inkijk in een gesloten subcultuur.

Een te lezen boek voor iedereen die tot een harde kern behoort, voor elke voetballiefhebber, voor ordediensten en voor iedereen met een sociaal-maatschappelijke interesse.

"Ik hoop bovenal dat de verhalen inzicht geven in de leefwereld van hooligans, zeker voor wie die wereld helemaal niet kent. Hooligan zijn is een totaalpakket dat het loutere vechten ver overstijgt. De East-Siders leven voor vriendschap, onvoorwaardelijke Clubliefde, respect, trots, bescherming van het eigen territorium en – misschien vooral – de drang naar kicks." - Thierry Dodici

Welkom op de boeklancering op 27 oktober 2017 om 20u00
in Café Olympos - Jan Breydelstadion