'Een doodgewone jongen': het nostalgische romandebuut van Dirk Deferme

Een ware trip down memory lane van de meest poëtische aller voetbaljournalisten

Het is zoals met boeken die volstaan met leugens, maar voor wie goed kan lezen, zijn die allemaal waar.

Claire is achtenzeventig. Het is nooit wat geworden met haar, behalve dan dat ze altijd redelijk goed in haar vel zat. Dat is al heel wat, begrijpt ze nu, wanneer ze negenhoog, met uitzicht op zee in Oostende, terugdenkt aan de tijd van toen. Ze vertelt haar verhaal en dat van die doodgewone buurjongen. Ze vertelt wat ze nog weet en wat ze hoorde van anderen. Claire hield al van Willy toen hij nog een jongen was en zij een meisje. Zij heeft gestudeerd en hij niet. Hij is getrouwd en zij nooit. Willy is uit haar leven verdwenen. En toch verlangt Claire nu heviger dan ooit naar hem en naar toen.

Dirk Deferme is al vijfentwintig jaar voetbalcommentator en stilaan een van de coryfeeën van de Belgische voetbaljournalistiek. Sinds 1993 werkt hij voor Medialaan en is hij te horen op vtm en Q2. Bovendien is hij een Limburger met een bizarre voorliefde voor KV Mechelen. Na Iedere dag ergens voetbal (2008) en De match van het jaar (2015) debuteert hij als fictieschrijver met Een doodgewone jongen.

----------------------------------------------------------------

Een doodgewone jongen | Dirk Deferme