Exclusief: Luc Haekens bevraagt de man in de straat over de populariteit van Pieter Aspe

Aspe NV pakt uit met grootschalig marktonderzoek naar aanleiding van de lancering van 'Import'

Vandaag verschijnt 'Import', de nieuwe thriller van Pieter Aspe. Net zoals in 'Het oor van Malchus', dat in het najaar van 2015 verscheen en ophef maakte tot in Italië, zit Pieter Aspe meer dan ooit met zijn pen op de huid van de actualiteit. Naar aanleiding van de lancering van de nieuwe Van In, engageerde Luc Haekens zich op vraag van Aspe NV om te onderzoeken hoe de man in de straat nu werkelijk denkt over Vlaanderens meest succesvolle thrillerauteur. Het resultaat ziet u in onderstaande beeldmontage.

Meer lezen over 'Import'? Klik hieronder even verder.

t

Pieter Aspe veroordeelt alle vormen van geweld en is verbolgen over de recente aanslagen die dichter bij en verder weg van huis werden gepleegd. De beelden en berichtgeving van die gebeurtenissen achtervolgden hem tot in zijn schrijfkamer. In Het oor van Malchus confronteerde hij Van In al met een vorm van terreur die we (nog) niet kenden: katholiek extremisme. In Import stijgt de terreurdreiging ongenadig naar code rood.

Net zoals in zijn vorige boek Het oor van Malchus, bedient Pieter Aspe zich in 'Import' van het ‘wat als’-principe: wat als er tussen de massa’s vluchtelingen die in ons land aankomen een mol zit, met alleen maar slechte bedoelingen? In die zin kan Import gelezen worden als het spiegelboek van Het oor van Malchus. Met elk boek breidt Pieter Aspe zijn oeuvre uit met alleen maar sterker en treffender werk.

“Het Oor van Malchus is een denderend, zelfrelativerend verhaal met donkere bladzijden vol doodsangst en twijfel, met traumatische herinneringen, en met een krachtige psychologische boetsering.” – Knack

“Aspe schrijft van de meest natuurlijke dialogen die de letteren kennen. Daarvoor alleen al moet je hem lezen.”  – Lukas De Vos

“Pieter Aspe is de Vlaamse Georges Simenon.” – Le Figaro

Het lijk van een man spoelt aan op het strand van Zeebrugge. Een gokker belt de politie. Kort daarop worden hij en zijn buren op brute wijze vermoord door twee Russische criminelen. Toeval? Of iets veel ergers? Van In onderzoekt de bizarre moorden, maar staat voor een raadsel. Hij krijgt ongevraagd de hulp van Hakim, een Syrische vluchteling die voor de Europese veiligheidsdienst werkt. Samen vormen ze een verbazend sterk team, tot blijkt dat terroristen van plan zijn een bomaanslag te plegen. Achterdocht en paranoia verblinden het rechercheteam en dreigen het onderzoek te verscheuren. Wie kan Van In nog vertrouwen? Wie zijn de vijanden die het land op zijn grondvesten doen wankelen? De ultieme nachtmerrie van iedere veiligheidsdienst.

Pieter Aspe, Vlaanderens meestgelezen misdaadauteur in binnen- en buitenland, debuteerde in 1995 met Het vierkant van de wraak, zijn allereerste ‘Van In’. Zijn boeken zijn ondertussen in vele talen vertaald en zijn werk verschijnt ook in Amerika, waar zijn ongewone en sympathieke personages aangenaam gezelschap zijn voor heel wat lezers.

Ellen Van Tichelt