FIFA. Van fairplay tot vuil spel

Het definitieve boek over het FIFA schandaal

FIFA. Van fairplay tot vuil spel reconstrueert de neergang van een van de machtigste sportorganisaties ter wereld. Een onthullend boek dat leest als een thriller, maar met de literaire kwaliteiten van een shakespeareaans machtsdrama.

• ​De mustread voor de start van het WK 2018
  • Verfilming door Matt Damon en Ben Affleck
  • Verkrijgbaar vanaf 22 juni

Woensdag 27 mei 2015. Zeven hoge FIFA-functionarissen worden in een vijfsterrenhotel in Zürich van hun bed gelicht en voor het oog van de wereldpers gearresteerd op last van justitie in de VS. Het FIFA-schandaal breekt los in volle omvang. Het is de grootste corruptiezaak die de internationale sportwereld ooit heeft gezien en brengt de bobo’s van de wereldvoetbalorganisatie, onder wie Sepp Blatter zelf, ten val.

In het hart ervan staat één man: de flamboyante Amerikaan en FIFA-official Chuck Blazer. Nadat Blazer in mei 2011 door de FBI is gearresteerd op verdenking van belastingontduiking besluit hij FBI-informant te worden. Vervolgens lapt hij zijn inhalige kompanen bij FIFA erbij. Door zijn bekentenissen zijn de jarenlange malversaties en de systematische zelfverrijking binnen de wereldvoetbalbond aan het licht gekomen.

'Het boek van Bensinger vertelt dit verhaal heel helder, heel toegankelijk. Chronologisch werkt het best: vanaf de sensationele arrestaties op 27 mei 2015 tot nu. Hoofdrolspelers: Chuck Blazer (FIFA-lid 1997-2013), Jack Warner (FIFA-lid 1983-2011) en Sepp Blatter (FIFA secretaris-generaal en voorzitter 1981-2015). Het speurwerk is nog aan de gang. Dit is de beste vertelling van de hele affaire zoals ze tot nu ontrafeld werd. ' - Dirk Deferme (voetbalverslaggever)

Ken Bensinger verdiende zijn strepen bij de Washington Post en Buzzfeed en werd voor zijn onderzoeksjournalistiek genomineerd voor de prestigieuze Pulitzer Prize. In dit boek reconstrueert hij de neergang van een van de machtigste sportorganisaties ter wereld.

_____________________________

FIFA. Van fairplay tot vuil spel