Het dode meisje - Stan Lauryssens

Een boek in de beste Lauryssenstraditie: je krijgt amper de tijd om te ademen

Net als in zijn twee vorige boeken laat Stan Lauryssens Eddy Thielemans aanrukken, hoofd van de Cel Vermiste Personen. Het dode meisje is het derde en laatste deel van Lauryssens’ verdwijningstrilogie. ISBN 978 90 223 2964 1 – 21,99 € - 304 blz. – Paperback - Uitgave van Manteau

'Het dode meisje draagt geen slipje, enkel een blauw jeansrokje, een wit gehaakt t-shirt met je t'aime, je t'aime in grote letters en wollen sokken die te warm zijn voor de tijd van het jaar. Uit twee mooie ronde kogelgaten tussen haar donkere haar gulpt een geiser van bloed, niet rood als ketchup maar donker en smeuïg als Luikse siroop.'
Zo begint Het dode meisje, waarin de Cel Vermiste Personen met de moed der wanhoop vermiste meisjes zoekt nabij een asielcentrum, tijdens een boksmatch ('Oep zijn bakkes! Oep zijn bakkes!') en in de Grotten van Han, met als dramatische finale een even onverwachte als aangrijpende dubbele dood in de politiekazerne.

Net als in zijn twee vorige boeken laat Stan Lauryssens Eddy Thielemans aanrukken, hoofd van de Cel Vermiste Personen. Eerste vraag: wie is het meisje? Tweede vraag: waarom is ze vermoord? Derde vraag: wie heeft het gedaan? En alsof dat nog niet genoeg is, blijkt de moeder van het dode meisje vermist en krijgt Thielemans af te rekenen met zwaar onweer binnen zijn team. Het dode meisje is het derde en laatste deel van Lauryssens’ verdwijningstrilogie.

Een razendsnelle thriller. - De Morgen

Stan Lauryssens is de grootmeester, de koning van de thriller. - Lukas De Vos

Stan Lauryssens op zijn allerbest. - Patrick Van Gompel

Stan Lauryssens is ex-journalist, ex-avonturier, ex-kunsthandelaar en ex-gevangenisklant. Hij woonde in Barcelona en Londen. Voor zijn eerste thriller ontving hij de Hercule Poirot-prijs voor het spannendste boek van het jaar. 'Origineel, vol branie en spanning, met een meeslepend plot', schreef de jury. Zijn boeken worden vertaald in dertig talen, de meest vertalingen ooit voor een Vlaamse schrijver.

Lies Maes