HET KWALIJKE GEHEUGEN: het fictiedebuut van VRT-radiojournalist Marc Peirs

Start van een nieuwe thrillerreeks rond de eigenzinnige Gentse commissaris Vansina

Het kwalijke geheugen is de eerste krimi in een nieuwe reeks rond de intelligente, empathische en vaak raadselachtige Gentse commissaris Victor Vansina. Hij krijgt hulp maar ook tegenkanting van zijn bloedmooie vriendin Lydia Blauw, die als journaliste vaak andere belangen dient dan het onderzoek. Gelukkig kan de commissaris terugvallen op een geolied speurdersteam met in de gelederen een dandyeske homo, een nerveuze allochtoon en een complexloze gescheiden vrouw.

"Een rasechte verteller die in een paragraaf meteen een hele wereld oproept. Een nieuw geluid dat ik alleen maar meer wil horen." – Karel Dierickx, uitgever

In het anders zo vredige Kluisbergen wordt een hoertje brutaal vermoord. Een warrig briefje met een uitdagende boodschap is het enige begin van een spoor voor de Gentse commissaris Vansina. Samen met zijn kleurrijke speurdersteam en zijn vriendin, radiojournaliste Lydia Blauw, strijkt hij neer in het winterse dorp. Maar dan ontspoort de zaak helemaal. Een toppoliticus uit de streek wordt vermoord. Weer zet een verwarde tekstflard de speurders op weg, maar is het de juiste weg? Het wordt steeds duidelijker dat niets is wat het lijkt in het rustige Kluisbergen. Oude wonden, taaie geheimen en nieuwe rivaliteiten teisteren de dorpsgemeenschap en maken het werk voor Vansina en zijn ploeg aartsmoeilijk. Intussen worstelt de commissaris met privédemonen die te maken hebben met geld, liefde en familie.

Het kwalijke geheugen wordt feestelijk voorgesteld op woensdag 30 maart om 20u in de Volkszaal van het stadhuis Oudenaarde. Graag een seintje als u erbij wilt zijn op [email protected]. De auteur is beschikbaar voor interviews.

Marc Peirs (1966) is journalist bij de VRT en groeide op in de Vlaamse Ardennen. Voor VRT Nieuws volgt hij Polen en Latijns-Amerika. Sinds begin 2016 woont hij met zijn Poolse echtgenote en hun twee kinderen deeltijds in Polen. Maar voor zijn thrillerdebuut Het kwalijke geheugen keerde hij terug naar zijn roots in Kluisbergen en Oudenaarde.

-------------------------------------------------------------

Het kwalijke geheugen | Marc Peirs