Ish Ait Hamou en Abdelkader Benali stellen luisterboek 'Cécile' voor op de Boekenbeurs

Meer dan 25.000 keer ging Cécile over de toonbank. Deze winter verschijnt bij Manteau het luisterboek, voor wie maar niet genoeg kan krijgen van Djibril, het Marokkaanse jongetje dat in ijltempo het hart van heel Vlaanderen en Nederland veroverde.

'Zijn toon, zijn accent, zijn manier van praten – uit alles blijkt dat Abdelkader Benali houdt van het Nederlands. Een Nederlands waar ik jaloers op ben. Hij is de eerste en enige naam die op mijn lijstje staat.’ — Ish Ait Hamou

‘Wat kan Ish vertellen! Dan weer sprookjesachtig, dan weer fel realistisch sleurt hij je mee in een wereld vol liefde en wanhoop, strijd en troost.’ — Abdelkader Benali

Boekenbeurs 2014. Ish Ait Hamou signeert er voor het eerst, een nieuwe ervaring voor de jonge schrijver. Het publiek loopt storm voor zijn debuut Hard hart. Een van de mensen die staat aan te schuiven voor een handtekening heeft twee boeken bij zich: Hard hart en Casa Benali. ‘Wilt u alstublieft mijn Hard hart signeren?’ De man blijkt Abdelkader Benali te zijn, de succesvolle Nederlandse auteur. Er ontstaat onmiddellijk een band tussen de twee schrijvers en ze blijven de jaren nadien elkaars werk volgen. Wanneer in de zomer van 2016 het plan ontstaat om een luisterboek van Cécile te maken, is er volgens Ish maar één naam mogelijk om zijn boek in te lezen: Abdelkader Benali. ‘Zijn toon, zijn accent, zijn manier van praten – uit alles blijkt dat Abdelkader houdt van het Nederlands. Een Nederlands waar ik jaloers op ben. Hij is de eerste en enige naam die op mijn lijstje staat.’ Een verzoek waar Abdelkader Benali maar al te graag op inging.

Tijdens de Boekenbeurs ontmoeten beide schrijvers elkaar opnieuw op 11 november om 12u30 op het Geel Podium. Ze gaan met elkaar in gesprek over boeken, hun gedeelde passie voor het vertellen van verhalen en wat hen voorts nog verbindt.

Ish Ait Hamou (1987) debuteerde in 2014 met Hard hart, waarvan er ondertussen meer dan 10.000 exemplaren werden verkocht. Met Cécile bewees hij dat zijn succes geen toeval was.
@ish0

Abdelkader Benali (1975) werd voor zijn romandebuut Bruiloft aan zee in 1997 genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs, die hij in 2003 kreeg voor zijn tweede roman, De langverwachte.
@abdelkabenali

-------------------------------------------------------------------