'Kortgedingen', Wouter Deprez en Guinevere Claeys over de grote waan van de dag

Een eigengereide kroniek van een net zo weerbarstige tijd

In De Standaard bezetten Wouter Deprez en Guinevere Claeys sinds dinsdag 13 september 2016 de rechterbovenhoek van pagina 3. Eén kolom beurtelingse bijgedachten, over, naast, tussen of net weg van het nieuws. 1200 tekens over de grote waan van de dag, en ook al eens de kleine. De komiek en de journaliste schrijven over buiten en binnen, de blik en het hart wijd open. Hun pagina 3-gedachten, 6 dagen op 7, laten zich zo lezen als een eigengereide kroniek van een net zo weerbarstige tijd. Deze columns werden nu verzameld in 'Kortgedingen'.

De ‘moedige getuigenis’ is een populair genre geworden. Het is niet meer bij te houden wie waar wat aan openhartigs heeft gedaan. Depressie, burn-out, bipolariteit, dementie, scheidingsmiserie, alcoholverslaving, gokverslaving, anorexia, faalangst en net nog Herman Brusselmans, helemaal hardcore op Radio 1 over erectieproblemen. Geen tegenslag of iemand durft erover te praten. De getuigenissen worden zonder uitzondering ‘moedig’ genoemd. En media, al zeker sociale, dragen de getuige op handen. We kunnen er niet genoeg van krijgen in tijden waarin we chronisch hunkeren naar troost, te horen dat de bekende ander ook al eens aan het leven lijdt. En de verlossing werkt net zo in andere richting: de getuige getuigt zichzelf de eenzaamheid uit. Allemaal welzeker te begrijpen allemaal. Maar het tempo zal moeten dalen. Straks willen we alleen nog bekende Vlamingen met meegedeelde manco’s vertrouwen. Weinig wat we nu al zo wantrouwen als perfectie. Misschien moet een perfecte onbekende Vlaming dringend eens getuigen. Dat zou moedig zijn.
​- Guinevere Claeys

Ik ben vroegtijdig bejaard. Elke mogelijkheid om elektronica te haten, grijp ik met beide handen aan. Dus toen ik las dat pacemakers gehackt kunnen worden, was ik verwonderd dat ik daar helemaal voor was. Hoe kwam het? Ik zag dadelijk de voordelen in voor mijn eigen oude dag. Op mijn tachtigste zou ik kunnen vragen aan mijn kleinzoon of -dochter om mijn pacemaker te hacken. Als die pacemaker eenvoudig genoeg te bedienen is, kan ik mijn eigen hartslag manipuleren naargelang de omstandigheden. Bij een woedebui in de kaarting om een verloren slag duw ik even op de minknop, en hup, ik word zenboeddhistisch rustig. Wil ik me nog eens verliefd wanen vóór mijn heengaan, druk ik op de plusknop telkens als de knapste medebewoonster van het bejaardentehuis naast me komt zitten. En als ik haar pacemaker ook kan hacken, kan ik ervoor zorgen dat onze verliefdheid wederzijds is. Straks eens een hartchirurg bellen om te horen of hij er ook zonder hartprobleem toch al eentje kan plaatsen bij mij. En bij mijn vrouw.
​- Wouter Deprez

Wouter Deprez gaat de komende maanden op tournee met een nieuwe voorstelling; Levend & Vers, samen met muzikant Ruben Focketyn.

In Levend & vers doet hij wat hij het allerliefste doet: anekdotes vertellen, onzin uitslaan, beetje improviseren, primitieve liedjes zingen. Momenteel toert hij met try-outs van deze voorstelling, de premiere is voorzien op 18 januari in de Capitole in Gent – zie www.wouterdeprez.be

_____________
​'Kortgedingen' - Wouter Deprez en Guinevere Claeys