'Kruis en munt' van Aspe Award-laureaat Koen Strobbe opvallende stijger in GFK Fictie Boeken Top 10

Na lovende reacties van recensenten vindt 'Kruis en munt' ook zijn weg naar het grote publiek

Pieter Aspe heeft een neus voor talent. In november 2015 bekroonde hij Koen Strobbe als een van de eindlaureaten van de eerste editie van de Aspe Award, een schrijfwedstrijd voor aanstormend crimetalent; amper een jaar later vergezelt Koen Strobbe hem met zijn debuut Kruis en munt in de GFK Fictie Boeken Top 10.

Na lovende recensies, vindt Strobbes debuut ook zijn weg naar het grote publiek. Met de Provence als decor, een ontluikende liefde als rode draad en een aantal huiveringwekkende plotwendingen, is Kruis en munt hét zomerboek bij uitstek. Eerder deze week kondigde de uitgeverij al aan dat een derde druk binnenkort van de persen rolt.

Een greep uit de reacties:

"Strobbe schrijft sober en effectief. Hij laat de verhaallijnen langzaam naar mekaar toegroeien en in mekaar grijpen. Strobbe is een belofte." - De Standaard der Letteren

"Fris en geestig geschreven, met een stel charmante hoofdpersonages met wie je best een paar daagjes aan het zwembad wil liggen." - Het Laatste Nieuws

"Kruis en Munt is een verrassend goed geschreven thriller met een prima plot. Voldoende spanning met huiveringwekkende beelden van criminelen en slachtoffers in de jacht op het grote geld." - Thrillerweb.nl

"'Kruis en munt is een soort Tarantino-aandoend verhaal [...] Snel verteld, mooie dialogen, écht slechte criminelen en met de bij hen horende lugubere activiteiten maken van Kruis en munt een haast filmisch verhaal. ¨...] Het debuut van Strobbe is genieten geblazen. Snel en uitstekend verteld, mooie dialogen en met écht slechte criminelen. Als de wijn van Koen Strobbe net zo goed smaakt als dit boek, is die dik in orde." - Thrillzone.nl

Met de Aspe Award gaat Pieter Aspe jaarlijks op zoek naar aanstormend crimetalent om de Aspe NV te verrijken. Met de eerste editie, die op de Boekenbeurs 2015 werd uitgereikt, is hij onmiddellijk in dit opzet geslaagd. Op de Boekenbeurs (31 oktober 2016 t.e.m. 11 november) zal de tweede Aspe Award worden uitgereikt. Deelnemers konden via www.aspenv.be tot en met 1 juli hun kortverhaal insturen. Eind augustus wordt de shortlist bekendgemaakt.

Koen Strobbe begon zijn professionele carrière op de reclameregie van De Persgroep. In 2000 werd hij bij Woestijnvis algemeen directeur van het veelbesproken weekblad Bonanza. Intussen woont hij al meer dan 15 jaar in Uzès nabij Avignon, waar hij samen met zijn echtgenote het wijndomein 'Domaine Perdrix-Lasouche' wist uit te bouwen tot een succesverhaal. Kruis en munt is zijn eerste thriller en is een debuut dat een groots oeuvre aankondigt.

‘Spannend en heel toegankelijk met een exotisch tintje en geloofwaardige plot, Koen Strobbes debuut heeft het allemaal. Wie deze zomer een nieuwe misdaadauteur wil ontdekken, leest Kruis en munt.’ - Pieter Aspe

'De nieuwsgierigheid van de lezer wordt uitermate geprikkeld en op het einde beloond met een verrassend, passend en haast filmisch beschreven slot.' - De jury van de Aspe Award over Een goed jaar, Strobbes kort verhaal.

De jonge sterrenchef Isabel arriveert in de idyllische Provence, klaar voor een nieuw leven met haar vriend Bas. Wanneer hij niet opdaagt in het station, rijdt Isabel naar het hotel waar hij al een week verblijft. Diezelfde avond vindt ze in haar bed een milt. Bas lijkt spoorloos verdwenen.

Met de hulp van wijnbouwer en oud-gendarme David begint Isabel te graven in het verleden van haar vriend in de hoop hem te vinden. Terwijl almaar meer verborgen facetten van Bas aan de oppervlakte komen en Isabels wereld instort, groeien zij en David naar elkaar toe. Wanneer ze verwikkeld raken in een gevaarlijk web van pooiers, ex-legionairs en orgaanhandelaars is vluchten niet langer mogelijk. Kunnen ze een list bedenken om zich te redden?

Koen Strobbe schrijft met zoveel schwung dat je haast niet gelooft dat dit een debuut is.

--------------------------------------------------------

Kruis en munt | Koen Strobbe