Kunnen ondernemers de wereld redden?

'Allemaal sociaal': een inspirerend boek over het maatschappelijk model van de toekomst

Zeggen dat ons westers maatschappelijk model de voorbije jaren onder druk stond, is een open deur intrappen. Belangrijke maatschappelijke uitdagingen zoals toenemende kinderarmoede, uitzichtloze werkloosheid, een ongezonde levensstijl en een bedroevende sociale mobiliteit wachten al decennia tevergeefs op een antwoord. En tegen deze achtergrond van toenemende sociale ongelijkheid blijft de economische groei maar slabakken, staat de overheid meer en meer onder financiële druk, en eisen burgers wereldwijd meer inspraak.

Hoe moet het nu verder? Niemand lijkt het antwoord op die vraag nog te kennen, maar de urgentie van nieuwe en werkbare oplossingen wordt steeds duidelijker. We moeten op zoek naar een nieuw maatschappelijk model, waarin vooruitstrevende bedrijven, samen met gedreven sociaal ondernemers, het voortouw nemen. Aan de overheid om dit alles te faciliteren.

Allemaal sociaal gaat op zoek naar nieuwe recepten en duurzame oplossingen voor de Maatschappij 3.0.

Wie creëert écht sociale impact? Hoe herdefiniëren we economische waarde op lange termijn? Wat is de rol van de ondernemende burger? Waar vinden sociaal ondernemers en commerciële bedrijven elkaar? En waarom moet de overheid zichzelf opnieuw uitvinden om zo mee de krijtlijnen te trekken voor een andere samenleving?

Journalist Filip Michiels voerde voor dit boek intensieve gesprekken met Steven Serneels, Piet Colruyt, Marieke Huysentruyt en Johan Moyersoen, die de afgelopen jaren elk vanuit hun eigen achtergrond bedrijven, sociaal ondernemers én overheden wereldwijd adviseerden in hun zoektocht naar een andere, duurzamere toekomst. Hun concrete, visionaire antwoorden op pertinente vragen worden aangevuld met inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland. Het resultaat is een inspirerende gids die aanzet tot een maatschappelijk debat.

'Ik wil jongeren maximaal kansen geven om hun talenten te ontplooien, daarom experimenteer ik met radicaal nieuwe businessmodellen. BX Brussels is een voetbalploeg, maar tegelijk is het een sociale onderneming. Met de ambitie om écht grote impact te hebben in Brussel. Ik nodig daarom iedereen uit om, geïnspireerd door dit boek, zelf aan de slag te gaan en te experimenteren als sociaal ondernemer.'

Vincent Kompany, profvoetballer

'Volgens de traditionele economische theorie heeft de ondernemer maar één doel: winst maken. Dit boek verwerpt die visie. De ondernemer moet een ruimer maatschappelijk doel nastreven, waarin het sociale en het ecologische een plaats vinden. Allemaal sociaal 3.0 onderzoekt op heldere wijze hoe dat moet gebeuren. Een aanrader.'

Paul De Grauwe, professor London School of Economics and Political Science

'In hun boek Allemaal sociaal 3.0 geven de auteurs een overzicht waarom sociaal ondernemen een groeiend fenomeen is, en wat deze ondernemers drijft. Samenwerking is geen modewoord maar een must in de nieuwe economie. Als traditionele ondernemingen last hebben van disruptie, is het onder meer omdat ze de kracht van samenwerking onderschatten.'

Geert Noels, medestichter Econopolis

'We hebben nu behoefte aan een menselijkere economie. Er moet meer aandacht gaan naar arbeidsvreugde, naar betrokkenheid van allen die werken in en voor een bedrijf, aan meer samenwerking met alle spelers. Kortom, er is meer behoefte aan harmonie en geluk. Dat is niet naïef, want zonder die “meer menselijkheid” zullen we zelfs minder productief zijn. Mensen die ongelukkig zijn, presteren slecht en ondernemen minder. Zonder die humane dimensie zal onze maatschappij, die al zo gespannen leeft, nog meer verdeeld raken. Er is een deficit aan menselijkheid. We moeten een terugkeer naar een nieuw soort primitief kapitalisme verhinderen. Het duikt weer op, helaas. We kunnen het tij keren. Het kan.’

Herman Van Rompuy, oud-president Europese Raad

-----------------------------------------------------------------

Allemaal sociaal 3.0 | Steven Serneels, Piet Colruyt, Marieke Huysentruyt, Johan Moyersoen en Filip Michiels
ISBN 9789022332351 |  blz. 224 | € 24,99 | Gebonden
Verschenen
Uitgeverij Manteau

-----------------------------------------------------------------

Alexandra Cousy

WPG Uitgevers België

Over Angèle

Standaard Uitgeverij is actief in Vlaanderen en biedt ontspanning en literatuur aan. Jonge lezers kunnen terecht bij de uitgeverijen Infodok, Oogappel, Standaard Uitgeverij en SU-books. Voor fictie en non-fictie zorgen de uitgeverijen Aspe NV, Davidsfonds Uitgeverij, Angèle en M-books voor mooie namen en verhalen.

Standaard Uitgeverij verzorgt eveneens de marketing en verkoop voor meerdere Nederlandse uitgeverijen: A.W. Bruna, De Bezige Bij, Cargo, Leopold, Lev, Ploegsma, Querido kinderboeken, Signatuur en Thomas Rap.

Neem contact op met

Rijnkaai 100/A11 2000 Antwerpen

03/285.72.29

www.standaarduitgeverij.be