Lara Taveirne wint met 'De kinderen van Calais' Debuutprijs 2015

Lara Taveirne wint met De kinderen van Calais de Debuutprijs 2015. Taveirne krijgt de prijs ter waarde van 6.200 euro overhandigd op de officiële opening van de Boekenbeurs op 30 oktober, dankzij de steun van de Provincie Antwerpen. De jury van de Debuutprijs 2015 was samengesteld uit Geert Bouckaert, Joost Houtman (voorzitter), An Leenders en Gert Brouns. Ze lazen negen literaire romans, allemaal eerstelingen die verschenen in 2014.

De negen kanshebbers waren:

• Aards paradijs, Seppe van Groeningen - Arbeiderspers/WPG

• De diplomatie der dingen, Timon Bo Salomonson - Lannoo

• Andreas, Johan Van Robays - Van Halewyck

• De Kleenex Kronieken, Neske Beks - Vrijdag

• De Boekhandelaar, Chris Ceustermans - Manteau/WPG

• Medea en ik, Feline Minne - Houtekiet/VBK

• De kinderen van Calais, Lara Taveirne -  Manteau/WPG

• De kunst van het vallen, Gaea Schoeters - De Bezige Bij

• De jongste zoon, Bart Meuleman - Querido

Lara Taveirne: "De bekroning kwam op een heel bijzonder moment. Mijn nieuwe boek zat eraan te komen. Ik was al een beetje aan het rouwen om De Kinderen van Calais. Nu kan ik mijn eerste kind nog iets langer vasthouden. Als auteur stel je je zo bloot en kwetsbaar op. Nu voelt het alsof iemand me een kledingstuk heeft aangereikt."

Voor Lara Taveirne is het vandaag dubbel feest, want haar tweede roman Hotel zonder sterren wordt vandaag ook voorgesteld in Brugge.

De Debuutprijs 2015
De Debuutprijs is een onderscheiding die jaarlijks en ter gelegenheid van de Boekenbeurs op initiatief van Boek.be – Huis van het Boek vzw wordt uitgereikt aan het beste oorspronkelijk Nederlandstalig literair debuut voor volwassenen van een Vlaamse auteur.

De kinderen van Calais

Lara Taveirne ontleedt en amputeert in haar debuutroman liefde in al haar facetten: moederliefde, zussenliefde, naastenliefde. Allesverterende liefde. De suizende tragiek van dit verhaal, als in een val van 135 meter hoog, doet voortdurend naar adem happen en heeft maar één vraag: hoe dicht kun je bij iemand komen zonder jezelf te verliezen?

Wissant, Noord-Frankrijk, jaren zestig. Urenlang gingen ze gebukt op zoek naar de mooiste schelpen. Lilith en Violaine waren wat men noemt hartsvriendinnen. Onafscheidelijk. Samen kochten ze hun eerste bikini. En het was hand in hand dat ze naar de rand liepen.

Cap Blanc Nez, 1976. Beneden aan de kliffen wordt Violaine gevonden. 135 meter hoger staan twee boekentassen.

Lara Taveirne (°1983) is regisseur en auteur. In haar werk laat ze alle mogelijke gevolgen van de liefde zien. De vernietigende kracht van het verlangen, de onbetrouwbaarheid van herinneringen, het gebroken hart & het moederschap. Het grootste verraad is om van de liefde te willen herstellen. Zowel zijzelf, als haar personages staan voor de onafwendbare uitdaging van de werkelijkheid. Of kun je leven op verhalen en herinneringen?