Maak kennis met 'Amigo's': vijf ex-gedetineerden delen de heerlijke recepten uit het restaurant dat ze zelf zijn begonnen

Het receptenboek bij de reeks die vanaf maandag 16 januari om 21u35 op VTM te zien zal zijn

‘Ik wilde wel eens zien hoe die ex-gangster van een pa van mij met zijn vier maten uit de bak een restaurant zou runnen. Ik liet een goedbetaalde job als sommelier bij een tweesterrenrestaurant achter voor vijf malloten die in een ex-bordeel een klasserestaurant wilden beginnen. Ik moest wel stapelgek zijn. Maar goed, stelde ik mezelf gerust, het was toch maar tijdelijk. Hoe fout kon ik zijn.

Dit boek is een eerlijk en ongezouten verslag van mijn lente en zomer bij de beste vennoten ooit: Mathieu, Dylan, Halil, Berten en Rik. Ze namen me in vertrouwen en vertelden me over de cel, over de keuken en het leven. Van mijn vader mocht ik zijn beste recepten in dit boek opnemen. Wat volgt, is Amigo’s zoals het voor mij was. Kijk, lees en proef.’

In het boek Amigo's. Eerlijke keuken vertelt Tessa, het meisje van de wijn en de dochter van de chef, over haar zes onvergetelijke maanden bij restaurant Amigo’s.

Het boek sluit aan bij de nieuwe Vlaamse fictiereeks van Amigo’s, die vanaf maandag 16 januari om 21u35 op VTM te zien zal zijn. In tien afleveringen zien we het verhaal van vijf ex-gedetineerden die samen een restaurant beginnen en op een eerlijke manier door het leven willen gaan. Maar ze ontdekken al snel dat het rechte pad bezaaid ligt met obstakels. En dan wordt de verleiding om een beroep te doen op hun eigen criminele talenten erg groot.

‘De slag die wij gaan slaan is ons restaurant. Deze keuken. We zijn hier om te bewijzen dat we ons leven niet volledig naar de kloten hebben geholpen. Dat we in staat zijn om te herbeginnen. Geen ander plan. Alleen het rechte pad!’

Een topcast met Jurgen Delnaet, Johny Voners, Wouter Hendrickx, Matthieu Sys, Tom Van Bauwel, Frances Lefebure, Kürt Rogiers en Sahin Avci. In Amigo’s. Eerlijke keuken stelt Tessa de mannen aan ons voor en worden we verrast met een driegangenmenu van misdaad, humor en drama. Met recepten van de bovenste plank, uiteraard.

‘Amigo’s is voortreffelijk. Heerlijke televisie. Spannend, ontroerend en grappig. Kijken moet u. Om te zien hoe goed Vlaamse fictie kan zijn.’ — De Standaard

‘Ex-bajesklanten koken perfect afgekruide, verrassende, spannende en regelmatig overkokende potjes. Een prachtreeks.’ — TV-Jules, De Morgen

De teksten werden verzorgd door Jean-Claude Van Rijckeghem en Pierre De Clercq.

Jean-Claude Van Rijckeghem vormt samen met Pat van Beirs een schrijversduo. Zij werden tijdens het filmfestival van Cannes 2008 bekroond voor het scenario van de succesfilm Aanrijding in Moscou. De auteurs schrijven ook de scenario's voor de historische stripboekenserie Betty & Dodge, en schreven de jeugdboeken Duivelsoog en De Zevende Sluier.

Voor Amigo’s. Eerlijke keuken sloeg Jean-Claude de handen ineen met scenarioschrijver Pierre De Clercq.

Voor meer informatie, het aanvragen van recensie-exemplaren en/of interviews: contacteer Ellen Van Tichelt via [email protected].

________________________________________________________
Jean-Claude Van Rijckeghem & Pierre De Clercq | Amigo's. Eerlijke keuken