Manteau stelt voor: gloednieuwe reeks literaire sportverhalen

Nieuwe boeken over de heroïsche tragiek van twee sporticonen: Pantani & Senna

Als er één gemene deler is tussen sport en lezen, dan is het passie. Daarom lanceert Uitgeverij Manteau een reeks literaire sportverhalen die die passie overbrengen. Maak kennis met twee prachtige titels die de grootsheid en tragiek van twee sporticonen bezingen: Marco Pantani, de wielergod van het hooggebergte, en Ayrton Senna, de beste racepiloot ter wereld. Zeg niet zomaar 'sportboek' tegen deze nieuwe uitgaven.

Pantani was een god – Marco Pastonesi

Marco Pantani is de ongekroonde wielerkoning van het hooggebergte. Hij was een renner die lof oogstte voor zijn aanvallende en nooit aflatende manier van koersen. Maar hij was ook een man die zijn carrière op een oneervolle manier beëindigd zag en ten slotte volledig vereenzaamd en paranoïde stierf in zijn hotelkamer.

In Pantani was een god keert Marco Pastonesi terug naar de bergen waar de bekende wielrenner zijn grootste successen vierde: de Carpegna, waar hij opgroeide. De Ventoux, waar hij heroïsche duels uitvocht met Lance Armstrong. En de Mortirolo, waar hij eenzaam over de Giro heerste. Het vormt de lyrische achtergrond van de getuigenissen van iedereen die met de wielerheld in aanraking kwam. Van de bergen die Pantani hebben gemaakt gaat Pastonesi terug naar de helden en de ritten van weleer. Stuk voor stuk leveren ze een prachtig verhaal op en wordt de mysterieuze puzzel die Pantani was duidelijker.

Winnaar Premio Brera Prijs 2015, een instantsucces in Italië met 30.000 verkochte exemplaren.

Suite 200. De laatste nacht van Ayrton Senna –  Giorgio Terruzzi

Op 30 april 1994 brengt een diep geschokte Ayrton Senna de laatste groet aan zijn collega-racer Roland Ratzenberger op de vooravond van de Grand Prix van San Marino. Die stierf tijdens een tragisch ongeluk op het parcours. Een griezelige voorbode van Senna's eigen einde een dag later.

In een haast poëtische stijl brengt Giorgio Terruzzi de laatste levensuren van een legende in beeld. Gestaafd door getuigenissen van mensen die Senna van dichtbij of slechts zijdelings gekend hebben, schetst hij wat vermoedelijk door het hoofd van de F1-piloot ging tijdens die laatste nacht in zijn hotelkamer: suite 200. Het verdriet en de angst om de dood van Ratzenberger, de vertwijfeling over zijn nieuwe vriendin, die door zijn familie niet geaccepteerd werd. Misschien is het die laatste nacht wel heel anders gegaan. Maar het zou ook kunnen dat het precies zo ging...

Bekroond met de Premio Bancarella Sport 2015, onverwachte bestseller in Italië.

Titels in deze reeks:

Pantani was een god | Marco Pastonesi