Manteau verwerft de rechten op de internationale, bekroonde bestseller 'Entre les murs' van François Bégaudeau

Nederlandse vertaling verschijnt op 1 september - INTERVIEWS MOGELIJK IN PARIJS!

19e arrondissement, Parijs, Frankrijk. In De klas geeft François les aan een groep leerlingen van het vierde middelbaar. Maak kennis met een groep scholieren van diverse komaf en zie hoe de verschillen tussen culturen vaak zorgen voor tragikomische taferelen in het klaslokaal. De klas is een afspiegeling van de hedendaagse maatschappij in Frankrijk en eigenlijk elke West-Europese stad.

In De klas krijgen we een unieke blik in het leven van een jonge leraar. François Bégaudeau spreekt dan ook uit eigen ervaring: ‘En tant qu’homme et écrivain, derrière les erreurs ou les difficultés des élèves, c’est la vie que je vois, l’énergie que dégagent ces ados. Tout mon livre est construit là-dessus, je puisse directement dans ces moments d’affrontement qui sont la vie même. C’est un tapis rouge pour un écrivain.’ (Interview verschenen in Télérama 15/03/2006)

De tekst heeft ritme, muzikaal bijna. De scholieren in het boek spreken een taal die vaak hun moedertaal niet is en daardoor houden ze er een eigen woordgebruik op na. Zo laat Bégaudeau de ruigheid en muzikaliteit van een levende taal weerklinken, waarvan de klas de beste echokamer is: ‘Pour moi, la musique est l’horizon ultime de l’écriture. Je suis précédé par la musique, obsédé par le “roulement” de la phrase.’ (Interview verschenen in Télérama 15/03/2006)

François Bégaudeau (Luçon, 1971) gaf zelf les in het middelbaar onderwijs toen hij dit boek schreef. Hij speelde later ook zichzelf in de verfilming van Entre les murs. Tegenwoordig is hij fulltime schrijver en levert hij bijdragen aan kranten en tijdschriften. In 2006 won hij de Prix Franse Culture-Télérama en de verfilming van Entre les murs werd bekroond met de Gouden Palm in 2008.

‘Formidabele roman. Bégaudeau is de eerste van de klas.’ – Le Monde

‘Geschreven met niet te ontkennen literaire verve.’ – Le Figaro