Met GOODBYE TO ALL THAT brengt kunstenaar Sam Dillemans een aangrijpende hulde aan de Groote Oorlog

'GOODBYE TO ALL THAT. Paintings of the Great War', 10 maart - 16 december 2018

In 2015 startte Sam Dillemans aan een reeks verdiepende werken rond de Groote Oorlog. In overwegend witte en zwarte olieverf zet hij aangrijpende oorlogstaferelen neer. Het resultaat is een nieuw en woest universum waarin (on)menselijk leed trefzeker wordt gevat in beelden van ongetemde schoonheid.
Eén werk uit de reeks, Ypres, werd aan de stad Ieper geschonken n.a.v. de 100ste verjaardag van de Derde Slag bij Ieper.

Deze tentoonstelling is een vernieuwende ode aan het zwart en het wit. Sam Dillemans heeft o.a. 'afgedankte kleurige doeken van zondagsschilders' getranscendeerd tot parels van zwart en wit. Dat is een ongeziene krachttoer en een stijlbreuk. Zijn gebalde kennis van de tekenkunst leidt tot een ongebreideld en overschrijdend plastisch avontuur dat garant staat voor een innovatieve reis van lijnen en vormen.

Sam Dillemans (1965) werd geboren in Leuven, maar woont en werkt sinds enkele decennia in Antwerpen. Met zijn bijzondere artistiek parcours, wars van dwingende trends, heeft Sam Dillemans een heel eigen plaats in de hedendaagse Belgische en internationale kunstwereld veroverd. In 2016 opende hij zijn eigen Tentoonstellingsruimte Sam Dillemans, waar hij met regelmaat en gedurende een langere periode kunstwerken zal tonen die representatief zijn voor de verschillende artistieke periodes in zijn curriculum of recente werken rond een bepaald inspirerend thema. Naar de openingstentoonstelling in 2016 kwamen meer dan 10.000 bezoekers.

==============================================================

PRAKTISCH

Tentoonstellingsruimte Sam Dillemans (Eggestraat 2, 2060 Antwerpen) is geopend van 10 maart tot en met 16 december 2018. De ruimte is te bezoeken op woensdag, zaterdag en zondag van 14u tot 18u.
Toegangsprijzen:
€ 5 p.p.
​€ 3 groepen (vanaf 15 personen)

De schilderijen en de grafiek van Sam Dillemans werden gebundeld in het kunstboek GOODBYE TO ALL THAT - Paintings of the Great War, dat verschijnt bij uitgeverij Angèle. Het boek wordt te koop aangeboden in Tentoonstellingsruimte Sam Dillemans en in de betere boekhandel, telt 128 pagina’s en kost € 39,50.

Voor meer informatie, het aanvragen van recensie-exemplaren, een persbezoek en/of interviews, kunt u contact opnemen met Annelies Laureys ([email protected] / +32 474 58 49 26)

Meer informatie:
www.sam-dillemans.com