Na de seks waagt Amélie O. zich aan de mode

Amélie O. (voluit Amélie O. de la Tourette*) werd bekend met haar sekscolumns die ze bundelde in 'Zaad op mijn huid' (2004). Geen seks meer voor Madame tegenwoordig. In 'De Vermaledijde Mode' gooit ze een aanzienlijke hoeveelheid knuppels in het Grote Hoenderhok van de luxekledingbranche, de Mode.

Voor Amélie O. is de mode een vreemd sociologisch verschijnsel waarin vooral afgunst, creatieve kwelling, egoïsme, hysterie en obsessie welig tieren. In 'De vermaledijde mode' heeft ze het in hilarische en soms snoeiharde bewoordingen over de rotverwende kat van haar nonkel Karl L., de grote verdwijning van haar hitsige neef Martin M., maar ook en vooral over de mode als een zichzelf uithollend systeem dat ten dode is opgeschreven. Bovendien blijkt de mode een broeihaard van vlijmscherpe nijd, hopeloze aspiraties, elitarisme, snobisme, vrouwonvriendelijkheid en hilarische zelfoverschatting. Heeft de mode niet stilaan een klein beetje meer engagement nodig en wat minder navelstaarderij? Amélie O. laat er haar licht over schijnen.

De vermaledijde mode is een geestig en tegelijk ontluitserend boek, waarmee Amélie O. zich plaatst als Vlaanderens 'beste fashion critic', niet het minst door haar onconventionele kijk, haar bijzondere humor en haar zwierige taalgebruik.
​*Amélie O. de la Tourette is de nom de plume van journalist/copywriter Els De Pauw (°1966).

Enkele Amélie O. citaten:

"Vrouwelijke modellen worden door mannelijke ontwerpers die zelf op mannen vallen, veeleer beschouwd als een engelensoort, als seksloze halfgodinnen, als levende schoonheidsobjecten, maar niet als vrouwen met een vagina, met schaamlippen en lichaamssappen."

"Ik vraag mij af waarom winkeljuffrouwen soms zo pedant doen en zo neerbuigend, alsof ze met debielen te maken hebben."

"Vraag ik u om te consuminderen? Ja, verdraaid. Koop met uw portefeuille én met uw geweten. Kies voor ontwerpers die ertoe doen, voor stukken die u binnen tien jaar nog week in de hartstreek zullen maken. Kies voor tweedehandse stukken. Kies voor vintage​."

"Als men de hipsters voor iets dankbaar mag zijn, uiteraard naast de herinvoering van de gin-tonic en het baardhaar, dan is het wel voor hun nieuwsgierige attitude tegenover kleren en mode in het algemeen.​"

________________​

'De vermaledijde mode' - Amélie O.
​Verschijnt op 2 oktober 2017 bij Manteau
​ISBN978902233249