Naast de succesvolle televisiereeks verschijnt ook een heerlijk boek over 'Het goeie leven'

Een boek vol ervaringen, tips en recepten, volgens de filosofie van de goesting

Voor Wim Lybaert begint goed leven bij goed eten, en daar hoort voor hem bij elke hap die hij verorbert een sterk verhaal bij. Waar is het voedsel gekweekt? Met hoeveel passie en liefde? En door wie? Goed leven is leven met goesting, vol bewondering voor waar ons dagelijks eten vandaan komt, en met ontzag voor de maker én de natuur. En dat doet iets met Wim.

‘Lekker en gezond zijn voor mij synoniem met goed gekweekt. Voor sommige mensen is eten iets louter functioneels, mij kan het doen wegdromen. Ik kan er zelfs door ontroerd worden.’

Wim leefde­ een jaar lang ­in harmonie met de natuur en de elementen, samen met twaalf andere ­levensgenieters in de prachtige kloostertuin van de Oude Abdij van Drongen. Hun verhaal is te volgen in de succesvolle televisiereeks 'Het goeie leven' op één. Begin maart begonnen ze hun stukje land te bewerken, om tegen de zomer volop te kunnen oogsten én koken. Dat koken deden ze zonder elektriciteit. Want het goeie leven kan voor Wim niet zonder de warmte van echte vlammen. We zijn het wat verleerd door onze manier van leven, maar een lekkere eigen kweek verdient de smaak van écht vuur.

Met zijn boek Het goeie leven wil Wim iedereen goesting doen krijgen in echte, pure smaken. Door te moestuinieren, al is het maar op enkele vierkante meters in de stad. Even het leven vertragen en meedeinen op het ritme van de seizoenen. De smartphone enkele uren aan de kant om met de handen in de aarde te wroeten. Neem de tijd en luier. Back to basics. Fotograaf Thomas Sweertvaegher weet die levensstijl als geen ander in beelden vast te leggen. Een inspirerend boek als een toast ‘op ’t goeie leven’!

'Ik hoop dat het plezier van werken in moestuin en koken met je eigen oogst een beetje doorsijpelt. Ik verwacht niet dat iedereen morgen radicaal anders gaat eten of anders gaat leven, maar ik hoop dat er iets van blijft hangen, al is het maar een recept dat aanzet om mosselen eens op een hete plaat klaar te maken, in plaats van in de klassieke mosselpot. Of om eens te stoppen bij de boer om daar een goedgekweekte kip te kopen. Of liefst van al om een minimoestuintje aan te leggen, al is het op je terras, en in de zomer het genot te ervaren van een tomaat die je plukt en lauw van de zon in je mond steekt.'

Wim Lybaert maakt al ruim twintig jaar veelbekeken tv-programma’s, zoals Nonkel pater, Meneer doktoor, Man bijt hond en Weg naar Compostela. Met De moestuin volgens Wim kreeg hij Vlaanderen massaal aan het moestuinieren. In Het goeie leven maakt hij Vlaanderen warm voor het buitenleven.

Agnes Goyvaerts is journaliste. Haar restaurantbesprekingen als Proefkonijn verschenen twintig jaar lang wekelijks in De Morgen. Ze schreef meerdere boeken, onder anderen met Valentina Gatti, Daniël Termont en Walter Van Beirendonck.

Het goeie leven | Wim Lybaert
ISBN 9789022333082 | € 24,99 | ca. 232 blz. | Gebonden