Ontdek alles over de neurotische Fristi-drinkende superfan van Belle Perez in de autobiografie van Sociaal Incapabele Michiel

Mét zelfingesproken geluidsfragmenten ter ondersteuning van zijn levensverhaal

HALLO HET IS HIER MET DE MICHIEL EERST EN VOORAL SORRY DAT IK IN ZO'N GROTE LETTERS TYP MAAR IK KRIJG MIJNE CAPSLOCK NIMMER AF IK HEB ER FRISTI OP GEMORST. NU LIJKT HET ALSOF IK HEEL DEN TIJD ROEP MAAR DAT IS DUS NI HE, GE MOET DA NI PERSOONLIJK NEMEN. MAAR DUS IK HEB EEN BOEK GESCHREVEN OVER MEZELF EN IK MOET ZEGGE HET IS ECHT WAAR EEN PARELTJE EN DAT ZEG IK NI OMDAT IK DIE ZELF HEB GESCHREVEN ECHT NI DAT KOMT RECHT UIT MIJN HARTJE. IK HEB ZELFS GEDACHT AAN DE BLINDEN WANT HET IS EEN BOEK MET LUISTERKNOPPEN. SOIT? IK GA MIJN TOETSEBORD IS KUISEN. GROETJES? MICHIEL

Dat Sociaal Incapabele Michiel, bekend van het satirische programma De ideale wereld, gek is op Fristi en graag luistert naar de muziek van Belle Perez, is inmiddels bekend. Het cartoonfiguurtje steekt het immers niet onder stoelen of banken. Ook schuwt hij het niet om zijn kijk op de actualiteit dagelijks met Vlaanderen te delen. Maar verder weten we eigenlijk weinig over de jongeheer. In deze autobiografie spreekt hij voor de eerste keer over zijn passies en zijn dromen.

Tom Borremans, de bedenker, tekenaar en het gekke stemmetje van Michiel, werd in 2015 gevraagd door het programma De ideale wereld om aan te treden als ‘mislukte huiscartoonist’. Dat deed hij graag, ook al kon hij niet zo goed tekenen. Geen probleem, zo bleek, want door het omarmen van de lelijkheid van de tekeningen (zoals Tom het zelf zegt), werd de humor juist versterkt. Vincent Fierens van Q-music noemde hem zelfs het grappigste wat hij ooit op tv heeft gezien.

Wie denkt aan Sociaal Incapabele Michiels, denkt ook aan zijn typerend stemgeluid. Daarom is het boekje ook voorzien van luisterknoppen met geluidsfragmenten waarin Michiel duiding geeft bij zijn boek. Net als bij een kinderboek. Maar dan voor volwassenen.

Tom Borremans begon na zijn studie grafische vormgeving als parttime poetser, zodat hij ernaast kon tekenen. Hij had nooit verwacht met zijn tekeningen brood te kunnen verdienen, maar in 2015 kwam het toch op zijn pad: bij De ideale wereld waren ze op zoek naar een nieuwe huiscartoonist. Sindsdien is Sociaal Incapabele Michiel dagelijks te zien in het programma. Deze zomer stond Michiel voor de eerste keer op het podium Pukkelpop. Hij heeft de smaak goed te pakken, want op 5 november staat hij opnieuw op een podium: fans en friends kunnen hem ontmoeten op de Boekenbeurs tijdens een heuse Meet & greet (Rood Podium, 12u).

-----------------------------------------------------------------

Michiel: Autobiografie van een volksheld | Sociaal Incapabele Michiel