Operatie 'Red het boek'

Thomas Siffer verbetert manueel de volledige eerste druk van "Het zijn de geheimen"

Wat doet een auteur als een overijverige corrector op de valreep een cruciaal woord uit zijn eerste roman heeft geschrapt? Hoe reageert hij als hij dat ondekt één dag voor het boek in de winkels belandt? Hij haast zich, gewapend met een zwarte balpen, naar het Centraal Boekhuis in Culemborg, het enorme complex vanwaaruit alle boeken naar de boekhandels in België en Nederland worden verdeeld.

Luttele uren voordat de boeken het magazijn zouden verlaten, laat hij tweeduizend boeken uit het circuit halen om tweeduizend keer het woord ‘ook’ te schrijven, op pagina 233. Hij schrijft zich een polsbreuk.

Thomas Siffer: ‘Ik had de uitgever kunnen vragen de hele oplage te herdrukken. Want zonder dat ene woord valt het einde van Het zijn de geheimen helemaal in duigen. Dan lees je een ander verhaal. Maar zo’n berg papier weggooien is ecologisch niet verantwoord. Dus hebben we het zo opgelost. Manueel en ambachtelijk.

Nu is elk boek bovendien gepersonaliseerd. Voor eeuwig en altijd zullen de snelle kopers van de eerste editie kunnen zeggen dat ze een uniek exemplaar in hun boekenrek hebben.’

Het zijn de geheimen komt op 31 mei, een dag later dan gepland, in de winkel.

Ruth Van Ammel

Marketing en PR