Persvoorstelling 'Ten oorlog': herbeleef de bevrijding van Europa tijdens WOII

Vanaf 14/10 in de boekhandel, vanaf 26/10 op Eén

Beste journalist,

Zeventig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog trekt Arnout Hauben opnieuw met zijn vrienden Mikhael Cops en Jonas Van Thielen door Europa. In het spoor van de Amerikaanse troepen landen ze op de stranden van Normandië, volgen de bevrijdingsroute door Frankrijk, België en Luxemburg en eindigen in het Duitse Torgau aan de Elbe, waar de Amerikanen in 1945 oog in oog kwamen te staan met het Rode leger.

Het tweede deel van hun tocht begint in het vroegere Stalingrad. Met het Sovjetleger doorkruisen ze Rusland, Oekraïne, Wit-Rusland en Polen doorkruisen en 'bevrijden' ze op hun geheel eigen manier Berlijn. Aanvankelijk klinkt het westelijk verhaal nog bekend, maar eens in het oosten ontdekken ze een 'nieuwe' geschiedenis. Voor het eerst vertellen de intussen hoogbejaarde getuigen hun herinneringen. Vaak zijn die verrassend en altijd aangrijpend. Ten oorlog laat de kijker én de lezer een onbekend, erg persoonlijk portret van Europa zien.

Op donderdag 8 oktober tonen Arnout, Mikhael en Jonas u graag twee fragmenten uit de reeks en brengen ze in primeur het nieuwe gelijknamige boek voor u mee.

Planning:

• 11.30: Ontvangst journalisten
  • 12.00: Visie: twee fragmenten uit de tweede reeks + voorstelling nieuwe boek
  • 13.15: Einde visie- Lunch
  • 13.20: Fotomoment
  • 13.40: Interviews volgens planning
  • 15.30: Einde persmoment

Graag voor maandag 5 oktober een seintje als u erbij wilt zijn, met de vermelding van wie u wilt interviewen.

P.S. Arnout en zijn vrienden zijn daarna een hele tijd moeilijker beschikbaar voor interviews, dus maak zeker gebruik van deze gelegenheid om hen te interviewen.

Hopelijk tot dan!

Arnout Hauben (1976) is regisseur en reporter. Hij werkte mee aan Man bijt hond, de documentairereeks Meneer doktoor en maakte de achtdelige reeks Weg naar Compostela. Hij is medeoprichter van productiehuis de chinezen. Voor het tweede boek van Ten oorlog werkte hij opnieuw samen met schrijfster Johanna Spaey. Zij is de auteur van onder andere de bekroonde en alom bejubelde roman Dood van een soldaat (2005) en van de beeldroman Gewonde stad (2014), die ze samen met kunstenaar Gerolf Van de Perre maakte.

-----------------------------------------------------------------------

Ten oorlog II | Arnold Hauben & Johanna Spaey