Revolutie rond het 'merk' België

Een onderzoek door Jan Callebaut en Wouter Verschelden

Welke kansen en uitdagingen zijn er voor het merk België? Welke dynamiek bepaalt dat merk en de beleving ervan tegenwoordig? En is het tijd voor een nieuw verhaal voor de nv België?

De Belg en zijn land: het is geen overrompelend liefdesverhaal. Op wat gekte rond de Duivels, frieten, bier en chocolade na is er nauwelijks passie voelbaar rond het merk België. Ons land hangt aan elkaar door de ratio, de zakelijke afweging is wat ons bindt. We hechten aan de sociale zekerheid, een goede levensstandaard, de economische welvaart, maar we delen geen droom. Er is geen verhaal van eenheid, geen bindend idee van 'Belgian exeptionalism'.

‘De Vlaming voelt zich meer thuis in België dan de Franstalige. Die kentering is straf.’

Het zijn bevindingen uit CrowdPulse, een groot kwalitatief onderzoek door WHY5Research.​ Het verrassende onderzoek geeft een unieke inkijk in de denkpatronen en diepere associaties die de kiezer vandaag maakt. De rode draad: de Vlaming voelt zich het meeste ‘thuis’ in het huidige België, Franstaligen iets minder en moslims dramatisch minder. Dat heeft grote gevolgen voor de maatschappelijke en politieke toekomst van dit land.
​Jan Callebaut en Wouter Verschelden gingen met dit onderzoek aan de slag. In 'Het Merk België' bieden ze inzichten aan en formuleren ze heldere conclusies en vooruitzichten over België.

Welkom op de boeklancering op 26 september om 10u30 in de Salons van de Kamer, met een inleiding van de kamervoorzitter en Rik Torfs.

Adres: ingang langs de Leuvenseweg 13, 1000 Brussel

​Gelieve voor 20/09 uw aanwezigheid te bevestigen via [email protected]
Omwille van veiligheidsvoorschriften zal uw identiteitskaart gevraagd worden bij aankomst.

Wouter Verschelden (1980) is politiek journalist en werkte eerder bij De Standaard en De Morgen. In 2013 richtte hij mee het nieuwsplatform Newsmonkey op.
Jan Callebaut (1955) is een internationaal eminent marktonderzoeker en CEO van WHY5Research.

________________

Het Merk België - Jan Callebaut en Wouter Verschelden
​Verschijnt op 24 september bij Manteau
​ISBN 9789022334577 - paperback - 144 blz.

Annelies Laureys