'Route de la Lavande' - Na ‘Mon(t) Ventoux’ toont Ingrid Castelein de noord- en oostkant van de legendarische berg

Geen enkele plek heeft nog geheimen voor reisjournaliste Ingrid Castelein

Op vrijdag 17 maart wordt Route de la Lavande voorgesteld in het gemeentehuis van Ruiselede en ook u bent van harte welkom. Alle details vindt u in de uitnodiging onderaan. Graag een bevestiging van uw komst voor 7 maart via [email protected].

Eerder nam Ingrid Castelein haar lezers mee op een (fiets)reis over de zuidflank van de Mont Ventoux, in Route de la Lavande laat ze je op een meeslepende en humoristische manier kennismaken met de noord- en oostkant van deze legendarische berg.

'Deze zomer leerden we een nieuwe Ventoux kennen. De GFNY Mont Ventoux had ons een glimp getoond van een nieuw landschap, een nieuwe kant van de Ventoux en die willen we met meer tijd bekijken.'

Reisjournaliste Ingrid Castelein neemt je op het ritme van de seizoenen mee naar dorpjes als Nyons, Montbrun-les-Bains en Mollans-sur-Ouvèze. Je bezoekt de Provençaalse marktjes van Malaucène en Buis-les-Baronnies. In de winter proef je nougat en truffels en maak je een sneeuwwandeling. In het voorjaar aanschouw je de bloesems van de abricotiers. In de zomer fiets je in de Toulourencvallei en tussen bloeiende lavendel.

Voor wie het wat pittiger mag: Ingrid fietste een pak cols op en doet verslag van de storm die de Mont Ventoux teisterde toen ze er kampeerde. Ze besteedt ook aandacht aan de renner Tom Simpson, die vijftig jaar geleden overleed op de Ventouxflank en er een monument kreeg.

'We komen niemand tegen, noch fietsers, noch verkeer. De natuur rondom lijkt gaandeweg op een gigantische olijfgaard. Op een zeker moment wordt het traject te steil, ik moet afstappen en ook Marc houdt het wat later voor bekeken. Zo klimmen we, de fiets voortduwend, te voet verder. Het is evenzeer lastig als mooi, we krijgen een overzicht op de omgeving en op Saint-Pierre-de-Vassols in de diepte, om uiteindelijk Crillon-le-Brave te bereiken. Het is een prachtig traject, maar geschikter om te stappen dan om te fietsen.'

Het boek bevat prachtige omschrijvingen van haar tochten, handige indexen met fietsroutes, leuke adresjes en bezoektips. Een feest van herkenning waarbij je de Provence proeft, ruikt, beleeft…

Haar vorige boek, het succesvolle Mon(t) Ventoux kende maar liefst drie drukken.

‘Mon(t) Ventoux bevat een schat aan informatie over de Mont Ventoux en fietsen in Frankrijk, en Ingrid beschrijft de regio met zoveel oog voor detail dat je meteen het gevoel hebt zélf door de Provence te fietsen.’ – Steps.be

‘Met dit debuut bewijst Ingrid alle Provence-minnaars een ontzettend waardevolle dienst. Het werk is een vlot en boeiend reisrelaas. Maar ook een unieke reisbrochure met direct bruikbare informatie en verklaringen.’ – Krant van West-Vlaanderen

‘Met Mon(t) Ventoux laat Ingrid Castelein horen dat ze een fantastische neus heeft voor de mooie plekken in de Vaucluse in Frankrijk en dat ze het prachtig op papier heeft neergeschreven. Het boek Mon(t) Ventoux is een aanrader voor elke wielertoerist, maar eveneens voor elke liefhebber van Frankrijk.’ – demofarm.be

Ingrid Castelein (°1964) is freelance journaliste en begon haar carrière bij De Standaard en Het Nieuwsblad, waar ze het virus voor reisreportages opliep. Een aantal jaar geleden besloot ze zich volledig op reisjournalistiek toe te leggen. Haar eerste boek, Mon(t) Ventoux, liet niet lang op zich wachten. Inmiddels is ze toe aan haar tweede boek, Route de la Lavande.

________________________________________________________
Ingrid Castelein, Route de la Lavande