Siel Verhanneman over angst, verdriet en liefde in poëtisch debuut 'Als ik stil ben heb ik een bos in mijn hoofd'

Lize Spit is fan en Saskia De Coster riep haar uit tot Held van Kortrijk

Sinds 2012 deelt de Kortrijkse Siel Verhanneman korte poëtische stukjes op sociale media onder het pseudoniem Vijftiendeverdieping. Vierduizend volgers en een hoop enthousiaste reacties later, bracht ze in eigen beheer haar bundel Als ik stil ben heb ik een bos in mijn hoofd (2016) uit. De bestellingen stroomden haar mailbox binnen en ook een aantal boekhandels namen de bundel op in hun collectie. De 400 bundels waren in enkele maanden tijd volledig uitverkocht. Nu laat Siel haar gedichtenbundel herdrukken bij Manteau. De beloftevolle start van een nieuw parcours.

Het overlijden van haar vader heeft er mede voor gezorgd dat Siel besloot om haar teksten met de rest van de wereld te delen. Omdat ze mensen die iets gelijkaardigs meemaakten het gevoel wil geven dat ze er niet alleen voor staan. Geen toeval dus, dat rauwe emoties centraal staan in haar werk. In slechts enkele zinnen weet Siel de zere en tere plekken van verdriet te benoemen. Korte fragmenten of een klein gedicht, meer heeft ze niet nodig om liefde, verlies en rouw te vangen met haar pen en er vervolgens mee te spelen. Haar teksten worden vervolgens massaal gedeeld door Instagramgebruikers. Hét bewijs dat lezers zich herkennen in wat ze schrijft.

Siel Verhanneman, 27 jaar, woont en werkt in Kortrijk. Ze publiceert poëzie en korte stukjes tekst onder het pseudoniem ‘Vijftiendeverdieping’. Voor haar dichterlijk debuut werkte ze samen met beeldend kunstenares en illustratrice Larissa Viaene. Haar bijdrages voor deze bundel zijn geen letterlijke visuele uitbeelding, maar eerder een gevoelsmatige, abstracte weerkaatsing van de tekst. Een veelzeggende wisselwerking tussen woord en beeld, met een prachtig resultaat.

----------------------------------------------------------------

Als ik stil ben heb ik een bos in mijn hoofd | Siel Verhanneman