Spraakmakend debat over de kankers van justitie, dag op dag 20 jaar na de moord op Peter De Vleeschauwer

Op 14 november 2016 verschijnt 'Dubbele moord', het tweede deel in de misdaadtrilogie gebaseerd op de zaak-De Vleeschauwer

14 november 1996, 18.06 uur. Een koude donderdagavond, de duisternis is al gevallen. In de rijkswachtkazerne van Sint-Niklaas heeft Peter De Vleeschauwer wachtdienst. Het belooft een rustige avond te worden. Rond halftien krijgen alle rijkswachters een dringende oproep via hun semafoon. Peter De Vleeschauwer is spoorloos verdwenen. Zes weken later, tussen kerstdag en Nieuwjaar, wordt zijn lichaam teruggevonden in de Schelde. Hij is vermoord.

Op 14 november 2016 is het dag op dag 20 jaar geleden dat rijkswachter Peter De Vleeschauwer vermoord werd. Ter nagedachtenis van Peter en ter lancering van Dubbele moord, de tweede misdaadroman van broer Chris De Vleeschauwer, organiseert Uitgeverij Manteau i.s.m. het Masereelfonds Lokeren een spraakmakend debat over de kankers van justitie. Hugo Camps werpt zijn blik op de zaak-De Vleeschauwer. Vervolgens gaat Fien Sabbe in gesprek met Annemie Turtelboom, Yves Desmet en Walter Van Steenbrugge. Van harte welkom op 14 november om 19u30 in het Jeugd- en Sportcomplex te Lokeren.Graag vooraf een seintje van uw komst via [email protected].

Dubbele moord is het tweede deel in de reeks rond de meest gemediatiseerde verdwijning van de laatste decennia. Volg op 14 november via Twitter onze 'realtime' verslaggeving van de gebeurtenissen, exact 20 jaar geleden (#DubbeleMoord op @wpguitgeversbe).

Dit vervolg begint waar het eerste boek, Tuchtdossier, eindigde: op 2 januari 1997, de dag van de begrafenis van de verdwenen en vermoorde planton Peter De Vleeschauwer. Alle sporen die aanvankelijk gevolgd werden in het verdwijningsdossier, leidden tot niets. Het onderzoek moet dus volledig opnieuw worden gevoerd. Cruciale weken breken aan. De leiding probeert het onderzoek duidelijk in een bepaalde richting te sturen, een werkwijze waar rijkswachters Chris en Ingrid almaar grotere vraagtekens bij plaatsen. In het grootste geheim gaan ze op eigen initiatief dieper graven, op zoek naar de waarheid…

Chris De Vleeschauwer is de broer van Peter en heeft zich jarenlang vastgebeten in het onderzoek, dat gaandeweg op een processie van Echternach begon te lijken. Tot op heden blijven de verdwijning en de moord een groot mysterie. Alsof hij een toeschouwer is, beschrijft Chris minutieus deze bizarre zaak.

‘Chris De Vleeschauwer vermengt fictie met non-fictie, al zijn de bladzijden non-fictie veel harder te verduren. De fragmenten fictie vermogen echter niet de schijnheiligheid te verhullen die voortdurend de kop opsteekt in een van de grootste gerechtelijke nederlagen die België gekend heeft.’ – Walter Van Steenbrugge

Dubbele moord | Chris De Vleeschauwer
ISBN 9789022333181 | € 21,99 | ca. 320 blz. | Paperback