Te Gek!? Debatavond: van dwang naar veerkracht in de psychiatrie - 12 oktober in Muntpunt

Met Dirk De Wachter, Brenda Froyen, Geerdt Magiels, Christophe Vekeman en Sven unik-id

In het kader van de Week van de Geestelijke Gezondheid organiseert Te Gek!? i.s.m. Uitgeverij Manteau, Lannoo en Vrijdag een veelstemmige avond over de geestelijke gezondheidszorg van morgen.

Op woensdag 12 oktober in Muntpunt gaan enkele vooraanstaande stemmen vanuit hun verschillende achtergrond en ervaring het debat aan over de pijnpunten in de psychiatrie, de vermaatschappelijking van de zorg en de zoektocht naar concrete oplossingen en meer veerkracht.

PROGRAMMA

Christophe Vekeman leest voor uit zijn tragikomische Te Gek!?-novelle Gezellig is anders.

Kunstenaar Sven unik-id brengt op eigenzinnige wijze een stuk uit zijn boek Ingewikkeld.

Bert Bultinck (Knack) gaat in gesprek met psychiater Dirk De Wachter (De Wereld Van De Wachter), bioloog en filosoof Geerdt Magiels (Al te gek) en ervaringsdeskundige Brenda Froyen (Uitgedokterd).

PRAKTISCH

Waar? Atrium Muntpunt, Munt 6, 1000 Brussel
Wanneer? 12 oktober, om 20:00
Tickets? Gratis, inschrijven via https://www.facebook.com/events/575200766023497/.

Voor pers: graag vooraf aanmelden via [email protected].

GASTEN

Dirk De Wachter onderzoekt in zijn nieuwe boek De Wereld van De Wachter hoe mensen vandaag echt kunnen samenleven. Hoe gaan we om met die dolgedraaide maatschappij en met onszelf in deze tijden?

Geerdt Magiels vertrekt vanuit de problematiek van psychose en schetst de lange weg die in de psychiatrie reeds is afgelegd, maar stelt ook kritische vragen. In Al te gek ontmaskert hij hardnekkige misverstanden en toont haarfijn aan waar wij als maatschappij tekortschieten.

Brenda Froyen kreeg een kraambedpsychose en schreef haar ervaringen neer in Kortsluiting in mijn hoofd (2014). In haar nieuwe boek Uitgedokterd doet ze concrete voorstellen voor een humanere psychiatrie en ging daarvoor in gesprek met vooraanstaande psychiaters, hulpverleners en ervaringsdeskundigen.

Christophe Vekeman, bekend als schrijver, maar ook psycholoog van opleiding, schrijft de tweede novelle voor de Te Gek?!-campagne: Gezellig is anders, een tragikomisch verhaal rond het thema psychose.

Sven Unik-id beschrijft in Ingewikkeld hoe hij erin slaagde twee psychotische periodes te overwinnen. Zijn verhaal illustreert treffend het verband tussen creativiteit & psychische kwetsbaarheid.

Alexandra Cousy

WPG Uitgevers België