Tentoonstellingsruimte Sam Dillemans wegens succes verlengd tot eind 2016

Op grote vraag van groepen en individuele bezoekers houdt Sam Dillemans de deuren van zijn tentoonstellingsruimte open tot 18 december

Op 16 april 2016 opende beeldend kunstenaar Sam Dillemans zijn eigen tentoonstellingsruimte in Antwerpen. Sinds de opening vonden bijna 10.000 bezoekers hun weg naar het pand ter hoogte van de Eggestraat 2. De finissage was normaal gepland voor 16 oktober, maar gezien de grote vraag van groepen voor rondleidingen en vele individuele bezoekers die voor een tweede maal, en soms zelfs meerdere keren, naar de ruimte terugkeren, heeft de kunstenaar besloten de deuren van Tentoonstellingsruimte Sam Dillemans open te houden tot 18 december.

Aan de formule wijzigt niets. Tentoonstellingsruimte Sam Dillemans is geopend elke woensdag, zaterdag en zondag van 14u tot 18u. Toegangsprijzen variëren van € 2 tot € 4. Groepen die interesse hebben in een rondleiding kunnen zich richten tot [email protected].

Naar aanleiding van dit unieke project, publiceerde uitgeverij DRIE, in samenwerking met Manteau, in het voorjaar ook Tentoonstellingsruimte Sam Dillemans, het eerste boek met een chronologisch overzicht van Dillemans’ oeuvre, ingeleid door David Van Reybrouck. Het boek wordt nog steeds te koop aangeboden in de tentoonstellingsruimte en in de betere boekhandel, telt 320 pagina’s en kost € 49,99.

“Sam Dillemans kijkt naar boven, niet naar links of naar rechts. Dat is zijn probleem. Wie dat eenmaal doorheeft, ontwaart in hem een van de loyaalste en warmste mensen die ik ken. Een tedere bruut. Een nietsontziende kunstenaar met een nors gevoel voor humor.” - David van Reybrouck in Tentoonstellingsruimte Sam Dillemans

Met zijn bijzondere artistiek parcours, wars van dwingende trends, heeft Sam Dillemans ondertussen een heel eigen plaats in de hedendaagse Belgische en internationale kunstwereld veroverd. De voorbije decennia exposeerde Dillemans slechts enkele malen, onder meer in het Antwerpse Rubenshuis en in het Kasteel van Gaasbeek, waar hij een reeks schrijversportretten toonde. De documentaire over zijn werk, De waanzin van het detail, gooide hoge ogen in binnen- en buitenland.

Met de opening van Tentoonstellingsruimte Sam Dillemans komt de kunstenaar tegemoet aan de algemene vraag van kunstliefhebbers en –kenners  om zijn werk op een regelmatigere basis tentoon te stellen. De kunstenaar renoveerde hiervoor een voormalig werkhuis op een steenworp van zijn atelier in Borgerhout. Het is de bedoeling om met regelmaat en gedurende een langere periode  kunstwerken te tonen, die representatief zijn voor de verschillende artistieke periodes in zijn curriculum of recente werken rond een bepaald inspirerend thema. De tentoonstelling toont een beknopt overzicht van schilderijen tot grafiek, van zijn jeugdwerk tot de huidige landschappen.

Naar aanleiding van dit unieke project, publiceerde uitgeverij DRIE in samenwerking met Manteau Tentoonstellingsruimte Sam Dillemans, het eerste boek met een chronologisch overzicht van Dillemans’ oeuvre, ingeleid door David Van Reybrouck.

Sam Dillemans

Sam Dillemans (1965) werd geboren in Leuven, maar werkt sinds enkele decennia in Borgerhout, Antwerpen. Hij schildert, bestudeert wat voorafgaat, zoekt, vindt en zoekt opnieuw. En dat al sinds zijn prille kindertijd.

==============================================================

PRAKTISCH

Tentoonstellingsruimte Sam Dillemans (Eggestraat 2, 2060 Antwerpen) is geopend van 16 april tot en met 18 december 2016. De ruimte is te bezoeken op woensdag, zaterdag en zondag van 14u tot 18u. Toegangsprijzen variëren van € 2 tot €4.

Het boek Tentoonstellingsruimte Sam Dillemans bundelt chronologisch Dillemans' schilderijen en grafiek. Het boek wordt te koop aangeboden in de tentoonstellingsruimte en in de betere boekhandel, telt 320 pagina’s en kost € 49,99.

Voor meer informatie, het aanvragen van recensie-exemplaren, een persbezoek en/of interviews, kunt u contact opnemen met Ellen Van Tichelt ([email protected] / + 32 3 285 73 46)

Meer informatie:
www.sam-dillemans.com