Tore Renberg samen met o.a. Sebastian Barry, Dave Eggers en Haruki Murakami genomineerd voor de International Dublin Literary Award 2016

'Tot morgen' (Vi ses i morgen) verscheen op 30 september 2015 in het Nederlands bij uitgeverij Manteau

Afgelopen dinsdag 9 november maakte Ardmhéara Bhaile Átha Cliath Críona Ní Dhálaigh, directeur van de International Dublin Literary Award, de longlist van 160 genomineerde boeken en hun schrijvers bekend. Manteau is bijzonder verheugd u te kunnen berichten dat ook Vi ses i morgen van Tore Renberg, Tot morgen in het Nederlands, meedingt naar deze prestigieuze internationale prijs.

Tot morgen is een liefdesverhaal over jonge mensen die alles willen riskeren. Een feelbadroman over een oudere jeugdbende in een existentiële crisis. Een pageturner over een gewone man met een dringend geldprobleem. Een angstaanjagend drama uit de onderbuik van de rijkste stad ter wereld. Christophe Vekeman bezong onlangs het boek nog in Pompidou (Klara): "Een meedogenloze rasvertelling, een meesterproef van inktzwarte psychologie met de allures van het beste, donkerste én geestigste werk van Nick Cave". Hij quoteerde het boek met 'rode botjes', wat staat voor overweldigend goed.

Op 12 april 2016 volgt de shortlist. 9 juni 2016 weten we welk boek de prestigieuze prijs in de wacht sleept. De International DUBLIN Literary Award heeft een waarde van € 100.000 en is daarmee 's werelds meest kostbare prijs waarmee een boek kan worden bekroond.

Over Tot morgen:

"Tore Renberg is de beste jonge Noorse schrijver."- Jo Nesbø

"Een majestueze pageturner" - Karl Ove Knausgard

"Tot morgen is een intens, rebels, grappig, sexy en spannend boek, vol lef en waarheid. Er staat geen enkele saaie zin in. Dit is een stroomstoot van een roman en Tore Renberg is een groot schrijver." - Matt Haig, The Independent

Tore Renberg, Noors muzikant en criticus, debuteerde in 1995 als auteur met een kortverhalenbundel. Zijn definitieve doorbraak kwam er in 2003 met De man die van Yngve hield. Het was de eerste succesvolle Noorse roman waarin homoseksualiteit als kernthema naar voren geschoven werd. De eerste drie boeken uit de deels autobiografische serie zijn in Noorwergen verfilmd. In zijn thuisland alleen al verkocht Renberg maar liefst 500.000 boeken. Zijn werk wordt in elf landen uitgegeven.

-----------------------------------------------------------------------------

// Auteur is beschikbaar voor interviews! //