TUCHTDOSSIER: de zaak-De Vleeschauwer minutieus beschreven door broer Chris

Exact 19 jaar na datum verschijnt de misdaadroman van Chris De Vleeschauwer

Beste journalist,

Op 12 november stellen we 'Tuchtdossier', het zeldzame debuut van Chris De Vleeschauwer, broer van de verdwenen rijkswachter, voor in Lokeren. Advocaat Walter Van Steenbrugge zal het boek inleiden, Leonore Spee brengt een bijzondere monoloog, Chris zelf zal fragmenten uit het boek voorlezen.

De presentatie gaat door in Café Bonaparte (Schoolstraat 30, Lokeren) en start om 14u00. De uitnodiging vindt u in de bijlage. Graag verneem ik via [email protected] of u al dan niet aanwezig zult zijn.

Interviews zijn enkel mogelijk op aanvraag.

Hartelijke groet,
Alexandra Cousy

Het eerste deel uit een verbluffende misdaadtrilogie over een van de meest gemediatiseerde en gecontesteerde zaken van de laatste decennia.

‘Chris De Vleeschauwer vermengt fictie met non-fictie, al zijn de bladzijden non-fictie veel harder te verduren. De fragmenten fictie vermogen echter niet de schijnheiligheid te verhullen die voortdurend de kop opsteekt in een van de grootste gerechtelijke nederlagen die België gekend heeft.’ – Walter Van Steenbrugge

14 november 1996, 18.06 uur. Een koude donderdagavond, de duisternis is al gevallen. In de rijkswachtkazerne van Sint-Niklaas heeft Peter De Vleeschauwer wachtdienst. Het belooft een rustige avond te worden. Rond halftien krijgen alle rijkswachters een dringende oproep via hun semafoon. Peter De Vleeschauwer is spoorloos verdwenen. Zes weken later, tussen kerstdag en Nieuwjaar, wordt zijn lichaam teruggevonden in de Schelde. Hij is vermoord.

Chris De Vleeschauwer is de broer van Peter en heeft zich jarenlang vastgebeten in het onderzoek. Tot op heden blijven de verdwijning en de moord een groot mysterie. Nu, bijna 20 jaar later, heeft Chris besloten alles van zich af te schrijven – haast therapeutisch. In een aanvankelijk kil aandoende stijl beschrijft Chris minutieus deze bizarre zaak. De leeservaring is des te indrukwekkender bij het besef dat dit alles is opgetekend door de broer van het verdwenen hoofdpersonage.

---------------------------------------------------------

Tuchtdossier | Chris De Vleeschauwer