Twaalf ‘Topdokters' gaan tot op het bot over zichzelf, ethische dilemma's en hun werk - dat tegelijk hun leven is

Een onmisbaar boek voor alle fans van de succesvolle Woestijnvis-reeks 'Topdokters, die vanaf 18 april met een nieuw seizoen op VIER te zien zal zijn

Midden 2013 liep Charlotte Lerouge van Woestijnvis een dag in het spoor van foetaal chirurg prof. Jan Deprest. Geen camera, alleen research om te zien of er een documentairereeks in zou zitten.

‘De dag begon om 7 uur in een operatiezaal, prof. Deprest opereerde een foetus in de baarmoeder voor hij zijn ‘normale’ werkdag begon. Om 22 uur ’s avonds – drie vergaderingen, een doctoraatsoverleg en 30 consultaties later – stond ik terug op de parking van het UZ Leuven. Ik bracht telefonisch verslag uit aan mijn collega en bedenker van dit programma Hazel Pleysier. We hadden het over alle emoties die ik had zien passeren, het goede en het slechte nieuws, de trefzekerheid waarmee de dokter beslissingen nam zonder garanties te kunnen geven over de gevolgen ervan. En al die tijd had ik hem één peer zien eten.’ – Charlotte Lerouge

In de drie seizoenen van Topdokters die volgden, zagen we hoe dokters werken op het snijpunt van leven en dood. Hoe ze ons leven in handen hebben. Letterlijk soms, in de vorm van een hart, pancreas of schedel. Vanaf 18 april zendt VIER het vierde seizoen uit.

‘Indrukwekkende getuigenissen en ontroerende momenten.’ – Het Laatste Nieuws

‘Een van de meest beklijvende human-interestprogramma’s op de Vlaamse televisie.’ – De Standaard

In de serie zagen we 26 dokters, in het boek wordt het verhaal van twaalf van deze dokters uitgediept. Ze vertellen over de ultieme grens tussen er zijn of er niet zijn, maar ook over hun eigen hart en lijf.  Over de ethische dilemma’s waarmee ze dagelijks geconfronteerd worden. Over hun werk dus, dat tegelijk hun leven is.

‘Dit boek wil een stap verder zetten dan de reeks. In diepgaande interviews leggen deze dokters niet alleen hun ziel, maar ook de pijnpunten van de hedendaagse geneeskunde bloot. Onze dokters nemen geen blad voor de mond en steken hun nek uit om het kwaliteitsniveau van onze gezondheidszorg te vrijwaren.’ – Charlotte Lerouge

Een onmisbaar boek voor alle fans van de succesvolle Woestijnvisreeks Topdokters.

Sofie Mulders (1976) is freelance journaliste. Ze studeerde Germaanse filologie aan de KU Leuven, en schrijft over mensen, maatschappij en cultuur.

_________________________________________________________
Sofie Mulders, Topdokters