Unieke kans: Jean sur Mer nodigt je uit om kennis te maken met de vissers van de Noordzee!

Initiatie vis fileren en garnalen pellen op 5 september in Oostende

Begin oktober verschijnt Zot van de Noordzee, een boek van Jan Kegels waarin de vis de hoofdrol krijgt.
​In 42 eenvoudige gerechten dompelt hij ons onder in de wereld van de Noordzee en gebruikt daarvoor maar liefst 26 verschillende soorten Noordzeevis. Denk daarbij aan tarbot, kabeljauw, tong, pladijs, rog of grijze garnaal. Maar evengoed aan steenbolk, zeeduivel, sepia of hondshaai. Naast deze recepten vind je in het boek verhalen van vissers en vist-je-datjes met leuke feiten over de vele vissoorten die onze Noordzee rijk is.

Als voorproefje voor dit boek, willen we je graag uitnodigen voor een ontmoeting met onze Belgische vissers aan de Vistrap in Oostende. De vissers leiden je rond op de vissersboot Dini 6.2 en geven een initiatie vis fileren en garnalen pellen. Uiteraard laten we jullie ook proeven van onze lekkere Noordzeevis.

Welkom op 5 september van 10u00 tot 12u00 aan de Vistrap in Oostende
Visserskaai
​8400 Oostende

Gelieve in te schrijven via [email protected] indien je er graag bij wilt zijn.

Hopelijk tot dan!

Gewapend met een schepnetje en aan de hand van zijn grootouders, trok de kleine Jan Kegels het strand van De Haan op. Hij ving er garnaaltjes en wilde iedereen direct laten proeven. Het leverde hem zijn bijnaam 'Jean sur mer' op. Op volwassen leeftijd werd hij met JEAN sur MER 'original seafood' een van Vlaanderens eerste foodtruckpioniers.

De 42 Noordzeevisgerechten zijn ingedeeld per seizoen en tellen max. 5 ingrediënten. Heerlijk eenvoudig is het devies van Jean sur Mer, maar voor hobbykoks die graag toch een stapje verder gaan, werden 10 bevriende chefs ingeschakeld om naast deze 42 eigen recepten ook nog 10 gedurfde recepten te verzinnen. De chefs die hij daarvoor aansprak, zijn: Johan Segers (’t FORNUIS, Antwerpen), Syrco Bakker (PURE C, Cadzand-Bad), Stijn Rotthier (’t ZILTE, Antwerpen), Michaël Rewers (BISTROT DU NORD, Antwerpen), Jan Tournier (CUCHARA, Lommel), Michaël Vrijmoed (VRIJMOED, Gent), Hoa en Huibrecht Berends (BÚN, Antwerpen), Alexander Kooman (DE KLUIZENAER, Goes), Marcelo Ballardin (OAK, Gent) en Matthijs Mannaerts (HEMMAT, Antwerpen).

"Ik ben zot van de Noordzee en die passie wil ik met dit boek graag doorgeven. Laat ons samen vissen! Naar lekkere Noordzeevis, leuke weetjes, verrassend makkelijke recepten en inspirerende vissersverhalen. Laat dit boek je smaken!"

___________________________________________________________
Jan Kegels | Zot van de Noordzee