Van bekroonde novelle naar roman: Yannick Ottoy vertelt het poëtische liefdesverhaal van Alizée en Noah in 'En toen werd het zwart'

Feestelijke boekvoorstelling op vrijdag 12 mei in Muntpunt

‘Op een dag komen Noah en Alizée tot leven, en wordt het verhaal een boek.’

Dat waren de woorden van Yannick Ottoy toen hij in 2013 met zijn novelle En toen werd het zwart de literaire talentenjacht Manuscripting won. Hij debuteerde uiteindelijk in 2015 met Drang, een roman over het Heizeldrama. Zijn debuut kreeg lovende kritieken en werd bekroond met de Bronzen Uil Publieksprijs. Intussen werkte hij noest verder aan het bekroonde manuscript En toen werd het zwart, dat uiteindelijk na jaren rijping klaar is om de wereld in te gaan als zijn grote tweede roman.

In november 2016 won hij via Boeken toe al een plaats op het podium van Crossing Border Festival met een fragment uit En toen werd het zwart. Yannick wist de jury te overtuigen met een kort fragment 'over de wereld van de fietser Noah in de Vlaamse Ardennen, die hij trefzeker oproept'. En verder: 'Het personage lijkt gemodelleerd naar de auteur, al gebeurt dit met een gepaste afstand. Ottoy leidt de lezer-luisteraar via een bochtig en steil parcours naar een puntig einde en schept als vanzelf een evenwicht tussen relativeren en versterken. Hij wekt de nieuwsgierigheid van de luisteraar met een rechttoe rechtaan klankrijke taal. Hoewel hij met veel aandacht voor detail en op een verrassende manier Noahs omgeving registreert, laat hij toch voldoende aan de verbeelding over.'

Op  vrijdag 12 mei wordt het boek feestelijk voorgesteld in Muntpunt. Katharina Smets zal met Yannick in gesprek gaan over zijn nieuwe boek, hoe muziek en de sterren er een rol in spelen, en natuurlijk ook de liefde. Dries begeleidt de avond muzikaal met akoestische gitaarnummers uit het boek. Uitgeverij Manteau trakteert op een glas. U vindt de uitnodiging in de bijlage.

"Het grote probleem met verhalen is dat ze ergens moeten beginnen, en ooit moeten eindigen. Daardoor lijkt het of ze plots uit de lucht komen vallen en ze, zodra ze op de harde grond neersmakken, een eeuwige dood sterven. Dat terwijl verhalen nooit eindigen, maar hooguit desintegreren in scherven en splinters. En al die kleine stukjes, die duizenden zijwegen en vergeten personages worden dan weer gensters die met wat geluk op hun beurt vuur zullen veroorzaken. Altijd weer: de rivier naar de zee en het water naar de wolken. Panta rhei. Maar dat schrijft zo moeilijk, en daarom beginnen we maar op dinsdag 18 juli 1995." - Uit: En toen werd het zwart, Yannick Ottoy

Het begon toevallig, op een nieuwe school waar hij niemand kende, en zij ook heen was gestuurd. Hij: dat is Noah, een kleurenblinde jongen die van sterren en fietsen houdt. En zij: dat is Alizée, een Rwandees meisje dat is gevlucht voor de genocide in haar land. Op een septemberochtend komen ze samen, en wat begint als het delen van onwennigheid, groeit uit tot een cocktail van liefde en vriendschap. Lukt het hen samen volwassen te worden? Vinden ze elkaar, of datgene wat het leven de moeite waard maakt?

Voor meer informatie over het boek, de boekvoorstelling of het aanvragen van recensie-exemplaren en interviews: contacteer Ellen Van Tichelt ([email protected] / +32 474 69 13 70).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En toen werd het zwart
Yannick Ottoy