Verdien meer dan geld: naar een nieuw ecosysteem

Krist Pauwels publiceert derde boek in keynotereeks die mens centraal zet

Woensdag 2 mei 2018 — De wereld evolueert in sneltreinvaart en de druk op de tgv van dagelijks leven en werken is enorm. De vele keuzes die we in het groot en klein moeten maken, zijn boeiend, maar maken mensen ook onzeker, angstig en moe. De keynotereeks van communicatiestrateeg en organisatiecoach Krist Pauwels zoekt naar nieuwe antwoorden die mensen opnieuw echt voldoening kunnen geven.

Bekijk hier de video waarin Krist Pauwels 'Verdien meer dan geld' voorstelt

‘Wat verdien jij?‘ Het is een vraag die vandaag niet makkelijk gesteld, laat staan beantwoord wordt. Maar nog verbazingwekkender vindt Krist Pauwels het antwoord dat we er allemaal op verwachten: een getal. Alsof wat we verdienen kan gereduceerd wordt door cijfers voor en na de komma. Als je écht nadenkt over wat je verdient, kan dit evengoed het antwoord zijn:

‘Ik verdien het geluk van mijn kinderen, de liefde van mijn partner, het enthousiasme en geloof van mijn medewerkers, de waardering van alle mensen die mijn producten kopen, de diepe vriendschap van mijn club oude maten, de genegenheid van mijn familie, de pracht van het stukje natuur dat mijn tuin is, waar ik zo graag in werk … en een loon dat dat allemaal mee mogelijk maakt.’

In 'Verdien meer dan geld' zoekt de auteur naar de werkelijke waarde van de relaties tussen merken en consumenten, tussen bedrijven en medewerkers, tussen die massa’s mensen die producten of diensten met elkaar uitwisselen tegen geld. “Het is tijd om opnieuw naar elkaar te kijken wanneer we iets ruilen op de markt, en niet enkel naar wat het ons opbrengt.” Want wanneer je de complexe realiteit van het mens-zijn reduceert tot de macht van het getal, verarm je natuurlijk het samenleven, eerder dan het te verrijken.

Via een aantal stappen stelt ‘Verdien meer dan geld’ een nieuw economisch ecosysteem voor, waarin de focus ligt op mensen, niet op middelen. Waarin geld een cruciale, maar niet alles bepalende rol speelt. Waarin winst meer wordt dan een plus op je bankrekening en waarin naast toegevoegde waarde ook toegevoegde betekenis nagestreefd wordt. ‘Verdien meer dan geld’ geeft een zetje in de richting van een waardegedreven menseneconomie, waarin mensen meer aan elkaar geven en van elkaar krijgen dan centen. En zich daar ook bewust van worden.

 

Keynote-reeks

In de zoektocht naar een mensgerichte economie belicht de key-note reeks verschillende thema’s. Elk van de 100-pagina-boekjes, overigens prachtig geïllustreerd door Zaza, Nina Aerts en Vicky Lomatzsch, combineert inspirerende inzichten, praktijksituaties en heel concrete ‘experimenten’ die de lezer zelf kan uitproberen.

“Een mens is meer dan zijn hoofd. Als we echt bij onszelf willen stilstaan om nog steviger naar buiten te komen, dan moet je ook durven luisteren naar je gevoel of je lichaam.”

In het eerste boek uit de reeks ‘Uw werk en uw leven’, reeds vertaald in het Engels en komend jaar ondermeer ook in het Japans, Spaans en Portugees, wordt de realiteit onder de dagelijkse ratrace aangeraakt. Het toont hoe je als mens of organisatie veel sterker staat wanneer je eerst zoekt naar de betekenis van wat je doet. Het tweede boek ‘Haal meer uit jezelf’ draait rond zeven experimenten die mensen kunnen helpen om mentaal, emotioneel en fysiek meer rust en energie te vinden. Dit boekje werd inmiddels omgezet in een cursus die je online kan downloaden of ook live onder begeleiding van een coach kan volgen: https://haalmeeruitjezelf.be/

Krist Pauwels tracht deze visie samen met zijn twee vennoten in hun coöperatief communicatiebureau Choco ook concreet waar te maken. Zo wordt er gewerkt vanuit een uitdrukkelijk mensgedreven visie, in de service naar klanten, maar ook intern. Het fundament van de Choco-cultuur is gebaseerd op een charter van vier waarden en een heldere formulering van de betekenis die het bedrijf wil toevoegen aan de markt en de samenleving. Evaluatiegesprekken gebeuren open en in groep,  ieder kan ook financieel mede-eigenaar worden en elke medewerker heeft zijn ‘groeitraject’ waarin zijn persoonlijke uitdagingen benoemd en aangepakt worden.

De ideeën rond een nieuwe menseneconomie mondden ook uit in ‘Organisation of the Future’, een netwerk dat Choco samen met ondernemers als Wouter Torfs opzette. Doel van OOTF is mensen met veranderkracht in organisaties en bedrijven samen te brengen om op een ervaringsgerichte manier mee te zoeken naar nieuwe manieren van leven en werken in de 21ste eeuw. Het volgende event van OOTF vindt plaats op 18 mei 2018, meer info: https://www.ootf.be/

 

_____________________________

Krist Pauwels, Verdien meer dan geld
ca. 110 blz. - €17,50 - Hardcover
ISBN 978 90 223 3525 3

Eerder verschenen:
Krist Pauwels, Uw werk en of uw leven
​ISBN 978 90 223 3388 4
​Krist Pauwels, Haal meer uit jezelf
​ISBN 978 90 223 3474 4