Verkoopsucces 'De val' na zomerleestip in Tour de France-televisieprogramma 'Vive le vélo'

Groots verhaal over wielrennen en vriendschap komt 8 maanden na verschijning opnieuw binnen op 1 in Top 10 van Standaard Boekhandel

• Zesde druk intussen. Totale verkoop nadert grens van 10.000 exemplaren

• 8 maanden na verschijnen hele zomer lang op 1 in Top 10 van Standaard Boekhandel

• Unieke reconstructie van reeks tragedies in één enkele vriendengroep (o.a. Iljo Keisse) op basis van urenlange gesprekken met naasten

Na de succesvolle passage van Matthias M.R. Declercq en Iljo Keisse in Vive le vélo (één), een druk bekeken programma op de openbare omroep, op zondag 2 juli, zijn we inmiddels aan de zesde druk van De val toe. Het onwaarschijnlijke en toch waargebeurde verhaal van een groep wielervrienden, ooit samengebracht en weer uiteen gerukt door de koers, laat nog altijd niemand onberoerd. Acht maanden na verschijning voert De val de hele zomer de Top 10 aan van Standaard Boekhandel.

“Dit is één van de boeken die mijn leven veranderden.” – Comedian Wouter Deprez op deredactie.be

“Iedereen die het gelezen heeft, is er ondersteboven van.” – Tv-persoonlijkheid Gilles De Coster in nationaal tijdschrift Humo

“Declercq schakelt in zijn debuut moeiteloos tussen romantiek en tragiek. Door zijn typerende schrijfstijl glijd je als lezer vlot mee in het verhaal, in de literaire volgwagen op hun hobbelig parcours.” ***** – Metro

Vijf jongens ontmoeten elkaar bij toeval in de loop van een paar jaar, omdat ze alle vijf één doel kennen: de koers. Ze ambiëren één voor één een carrière als profrenner. Op het jaagpad langs de Schelde, van Gent naar Oudenaarde, trainen ze samen. Iljo Keisse, Wouter Weylandt, Dimitri De Fauw, Bert De Backer en Kurt Hovelijnck. Ze zijn jong, viriel, populair, en schoppen het inderdaad tot profwielrenner. Maar het leven blijkt harder dan de droom. Wat hen ooit samenbracht, de koers, rukt hen ongenadig ook weer uit elkaar. De val is geen inktzwart boek, maar reconstrueert op indringende wijze het soms grappige, soms tragische, maar altijd realistische relaas van vijf jonge renners. Een groots verhaal over wielrennen, maar nog meer over vriendschap en volwassenwording.

De Val
Matthias M. R. Declercq